18 August 2016

Bengkel Bahasa Melayu Program Juara SBJK


Oleh kerana hari ini kami ke Sekolah Bimbingan Jalinan Kasih sekali lagi. Kali ini di tempatkan di pusat sumber sekolah untuk mempelajari mengenai Bahasa Malaysia. Menggunakan modul mengisi tempat kosong untuk menguji kefahaman murid, murid SMK Cheras menguji kefahaman mereka. 
Oleh kerana hari ini adalah subjek yg perlu membaca sahaja, saya dapati murid ini cepat bosan dan penat. Jadi mewujudkan ganjaran untuk mereka bagi ingin berlumba dan cepat menyiapkan kerja dgn betul, maka mereka diberi kebenaran bermain karom. 
Wahh pancing yg mengena..krn ia boost terus murid ini untuk berusaha menyiapkan modul dgn betul untuk mendapatkan ganjaran bermain karom sebelum beralih ke modul selanjutnya. Menurut guru kaunseling di situ, murid ini jarang sekali dapat fokus hampur 4 jam utk mengadap buku buku shj seperti yg dijalankan bengkel dua hari ini. 
Fasilitator PRS memberikan komen yg memberansangkan kerana menurut mereka, jika pada mulanya murid ini kurang faham tetapi apabila diajar teknik yg betul mereka dapat memberikan respon dan jawapan yg betul jika one to one coaching.

How you touched the people around you
And how much you gave them?




Bersama pengetua SBJK

Guru kaunseling SBJK Nadiatul Farhana Bt Mat Sihap :)
 

Telegram Channel