26 October 2014

Travel to Medan, Indonesia

Salam Maal Hijrah
Dari Medan


Breakfast mari try lontong Medan dan bubur nasi Medan. Lontong tak letak sayur sayuran macam kat Malaysia tapi ada kacang,  telur rebus bersambal, kacang ditumbuk dgn cili dan nasi himpitnya berbentuk bulat dan kehijauan. Tak pedas sangat dan sedap. Bubur nasi ada kacang,.ikan bilis, lobak masin, telur masin lebih kurang bubur nasi Malaysia.

Then saja naik beca bermotorsikal 20k rupiah ke Istana Maimon dan lepas bergambar ke Pasar Ikan. Dari sini saya start rasa pelik bila parking beca pun kena byr 2k rupiah of course costumer yg byr. Di Pasar Ikan bersantai membeli belah kain telekung beraneka jenis dan warna dijual..dan baju kurung bersulam pun ada dijual dengan harga yg mmg lebih rendah dari KL. Paling fashion up to date ialah pelbagai jenis tudung yg digayakan dengan pelbagai jenis material dan gaya. Of course kakak saya push mcm mana pun sy tak berkenan maklumlah setia dgn fesyen tudung berawning je ni :) Kat Pasar Ikan ni sorang demi sorang penjaja jalanan akan mengikuti kami dari offer fridge magnet, key chain dan tshirt Medan dan juga budak yg meminta sedekah. Saya rasa part ni yg buat kami tidak selesa diikut sepanjang masa sepjg kami asyik membeli belah atau mencuci mata.
Then tiba masa cari makanan Minang nak merasa air tangan orang di Medan ni. Kami ke Restoran Garuda dan mereka menyediakan makanan hingga penuh meja mkn kami huhuhu. Tapi sy dah diingatkan oleh kakak saya agar mengambil mkn yg ingin dimakan sahaja kerana makanan yg tidak disentuh tidak akan dikira walaupun dihidang dihadapan mata. Orait kami try ayam kampung masak kari, masak lemak perut, kerabu sayur pucuk, ayam kampung goreng berempah, sambal hijau dan sambal merah. Dengan elektrik yg terputus dari masuk ke restoren hingga habis makan memangla membantutkan mood untuk menambah..haha..alasan!

Perkhidmatan teksi di sini bukannya boleh ditahan begitu sahaja dan cashier restoran akan menelefon teksi dan kami perlu menunggu sahaja. Teksi sampai je kami perlu membayar 2k rupiah untuk parking padahal pemandu teksi ada je dalam teksi dan bukan masuk pada petak parking pun hanya di tepi jalan. Kami minta dihantar ke Zulaikha pusat jualan kek lapis, kek legit dan brownies utk buah tangan. Disini pun parking bwh pokok tepi jalan kena byr parking 2k rupiah. Kami terus ke hotel untuk check out dan memang kelakar apabila masuk ke dalam kawasan hotel dan pemandu teksi menunggu kami perlu membayar parking 2k rupiah lagi kepada penjaga parking. Kami ke airport menaiki teksi pula untuk mendapatkan pemandangan yg berbeza. Memang penat dgn jem, panas dan jalan yg tidak berapa elok di sesetengah tempat membuatkan saya sakit kepala untuk perjalanan sejam setengah itu. Minta diberhentikan ditempat pengurup wang juga perlu dibayar 2k rupiah kerana memberhentikan kereta..dan haha sampai je di airport Kuala Namu selepas membayar harga teksi lebih kurang 150k rupiah kami perlu membayar 3k rupiah lagi kerana teksi berhenti untuk menurunkan kami..haisyy oh Medan.

Kat airport kami try di restoran Dapur Bonda dan makan sup soto  yg berupa maggi dan meehon dalam bentuk sup. Sempat lagi tu sementara tunggu flight.
Di airport..kami dah standby dengan 75k rupiah seorang tapi rupanya airport tax dah naik sejak awal tahun ke 200k seorang! Perghh patutla airport upgrade moden mcm klia so tax pun kenala naik. Tapi kali ini duit airport tax tu dah print pada tiket kapal terbang tak macam seperti pergi ke Bali dan Yogja dulu, kami kena masukkan duit pada pasport.

Ni sahaja pengalaman Jalan Jalan Cari Makan Medan, Indonesia pada percutian sehari yang boleh dikongsikan.

 

Telegram Channel