6 December 2014

Transformasi Kolej Vokasional

7 -11am  drive from KL - Alor Pongsu 
4.30 pm - 6.00 pm rushing to airport Penang
8.20pm  flight Penang - KL
 

Isu Kolej Vokasional Malaysia antara isu yg menjadi topik minggu ini dalam whatsapp group. Memandangkan sekolah vokasional yang dilalui dahulu, memerlukan kelayakan akademik yg rendah dalam PMR atau SRP maka sekolah itu selalu menjadi pilihan pelajar yg berkebolehan dalam bidang kemahiran tetapi lemah dalam akademik. Syarat yg diperlukan juga ialah minimum D dan ada beberapa mata pelajaran sekadar lulus. Memandangkan keputusan PT3 akan keluar tidak lama lagi dan pelajar sudah mula key in untuk permohonan online KV isu ini di share ke merata media sosial. 

Walaubagaimanapun dengan penubuhan Kolej Vokasional Malaysia, para guru diingatkan bahawa pelajar yg memilih aliran KV ini pada masa kini bukanlah calon yang lemah akademik. Dalam melahirkan pekerja mahir dalam bidang kemahiran, kelulusan pelajar di PT3 ini diperlukan antara gred A / B/ C dan hanya dua kursus tertentu sahaja memerlukan gred D. Ini bermakna pelajar KV ialah pelajar yang bukannya tidak pandai tetapi pelajar yang bukan akademik. Kursus di KV menawarkan sijil pra diploma iaitu taraf skm tahap 1 dan diploma taraf skm tahap 4. Bahasa Melayu diiktiraf oleh LPM dan JPA setaraf BM SPM yg membolehkan lulusan KV bekerja dalam perkhidmatan JPA. Semua kursus kemahiran boleh dijalankan di KV , Institut Latihan Kemahiran Awam dan Swasta. 

Dengan syarat kelayakan terbaru tersebut, pelajar yang terpilih perlu berminat mengikuti kursus di KV kerana kuota pelajar pada setiap kursus yang diikuti adalah terhad. Jika pelajar menarik diri pada tahun terakhir atau tahun kedua, ia telah menjejaskan peluang yang sepatutnya diberikan kepada orang lain yang boleh meneruskan pengajian hingga tamat. Oleh kerana itu, KV tidak lagi dipandang sebagai tempat pilihan terakhir untuk pelajar yang tidak minat belajar kerana pencapaian akademik PT3 yang sangat rendah seperti mana signifikannya sekolah vokasional di era 90an dulu untuk pelajar yang lemah pencapaian SRP dan seterusnya lemah PMR atau bermasalah disiplin memilih kemahiran dan seiring dengan kelayakan masuk juga yang sangat rendah serendah D untuk kebanyakan kursus yang ditawarkan.
 

Telegram Channel