Total Pageviews

6 March 2020

SPM Ulangan Adalah Peluang Kedua: Faedah Mengulang Subjek




Selesai majlis penyerahan slip keputusan SPM. Apa yg anak anak dapat? Keputusan itulah yg digunakan untuk menyambung pelajaran. 

Bagi yg tidak memperolehi keputusan yg baik..dan ada yg gagal cikgu nak kena promosi untuk mereka ambil SPM ulangan. Fikir jangka masa panjang, sila ambil. Banyak kelebihannya dari anda meratap dan mengambil keputusan untuk lupakan sahaja dan bekerja. 

Masih diberi peluang untuk mengubahnya..anda harus grab peluang ini. 


Terdapat dua kali setahun untuk menduduki ujian SPM ulangan iaitu pada bulan Jun dan November

TARIKH PENDAFTARAN : 1 MAC – 31 MAC 2020 untuk mengulang kertas peperiksaan bulan Jun atau November

jangan anggap peperiksaan bulan Nov nantilah..aku daftar bulan Nov. Anggapan ini salah ye. Daftar bulan Mac untuk mengambil peperiksaan Jun atau Nov. 


JUN
NOV
Sesi peperiksaan SPM Ulangan
Fasa 1

melibatkan tiga kertas peperiksaan sahaja

BM, Sejarah dan Matematik
Fasa 2

melibatkan semua subjek
pada tarikh yang sama dengan calon SPM tahun semasa
TARIKH PEPERIKSAAN
Ujian Lisan

2 Jun – 30 Jun 2020

Ujian Bertulis
23 Jun – 25 Jun 2020


Fasa 1
5 – 14 Oktober 2020

Fasa 2
2 – 19 November 2020
BAYARAN PEPERIKSAAN
BM : RM 12
SEJ : RM 12
MATH : RM 10.50

BI : RM 20.50
Subjek lain ada yang berharga RM 10.50 ada yang berharga RM 12
SEMAKAN KEPUTUSAN
Ogos 2020
Mac 2021


Mengapa perlu mendaftar untuk SPM Ulangan BM, Sejarah atau Matematik? 


FAEDAH PERTAMA
Subjek killer murid ialah Matematik . Jika anda sekadar lulus Matematik, pilihan anda ke IPT  semakin terhad apatah lagi jika gagal Matematik! Oleh itu jika Matematik sahaja yg menyebabkan anda tidak layak ke kursus di laluan kursus akademik manakala pakej subjek lain sudah kredit ke atas, maka lebih baik anda mengulang Matematik agar anda berpeluang ke intake yg berikutnya sama ada Nov/Dis atau tahun hadapannya kerana anda akan mendapat result pada bulan Ogos. Jika anda berminat dgn kursus kemahiran  tinggi pula..anda boleh menggunakan SPM Ulangan untuk mendapatkn kredit Math dan seterusnya ke kursus kemahiran tinggi dengan menceburi diploma. Walaupun terlewat masuk tapi berbanding dgn rakan sebaya yg menceburi kemahiran dgn lulus Math sahaja dan menceburi sijil skm tahap 1 dan 2..anda masih lagi boleh melompat ke kursus diploma sebaik sahaja kredit Math. Dan laluan melanjutkan pelajaran dan menjadi tenaga pengajar juga mempunyai prospek yg lebih tinggi. Ini kerana politeknik akan membuka permohonan pada bulan Nov melalui laman webnya sendiri 

FAEDAH KEDUA
 Jika anda setakat lulus BM sahaja, sukar mendapat tempat di IPT awam. Malahan syarat kredit adalah wajib. Malahan untuk jawatan tertentu di sektor awam juga inginkan BM yg kredit di peringkat SPM. Begitu juga jika anda ingin melanjutkan pelajaran, ada kursus di peringkat ijazah yang meletakkan BM yg kredit di peringkat SPM . Lebih baik anda mengulang BM, jika anda tidak mendapat kredit! 

Walaubagaimanaun jika BM anda sekadar lulus, dan subjek lain cukup syaratnya anda masih boleh memohon politeknik metro

FAEDAH KETIGA
Bagi  Sejarah dan BM ialah unik kerana wajib  subjek ini lulus di peringkat SPM untuk melayakkan anda mendapat sijil SPM. Kegagalan lulus subjek tersebut  menyebabkan anda tidak layak mendapat sijil SPM...dan hanya kursus kemahiran setaraf gagal SPM yg anda layak walaupun memperolehi 5A.  Tidak layak mendapat sijil SPM umpama tiada lesen besar untuk menyambung pelajaran dan juga kerja yang sesuai dengan tahap kebolehan anda semata mata kerana Sejarah anda tidak dapat sijil SPM. Oleh kerana itu Sejarah ditawarkan seawal bulan Jun untuk diulang bagi membolehkan keputusan yang keluar pada bulan Ogos tahun ini juga membolehkan anda sempat menyambung pelajaran ke sesi kemasukan untuk tawaran bulan Nov / Dis oleh IPT itu sendiri di laman web institut tersebut.

Minimum untuk kemasukan ke peringkat sijil politeknik pun ingin memiliki SPM yang bermaksud BM dan Sej mesti lulus untuk memperolehi sijil SPM



FAEDAH KEEMPAT
Bagi yang mendapat BI sekadar lulus, menyekat juga peluang ke kursus kursus yang meletakkan syarat BI kredit terutama jika syarat am subjek yang lain dipatuhi. Oleh itu mengulang subjek BI tidak merugikan anda, kerana masih boleh digunakan sepanjang hidup anda. Malahan ada juga peluang pekerjaan yang masih melihat kompetensi BI anda di peringkat SPM.



FAEDAH KELIMA
Bagi yang tidak mencukupi 5 kredit untuk melanjutkan pelajaran ke kursus pilihan yang meletakkan minimum syarat khas adalah 5 kredit subjek -subjek elektif tertentu  . Contohnya anda mempunyai subjek BM, BI dan Math yang anda kredit tetapi masih tidak cukup 2 lagi mana -mana subjek dalam slip anda itu tiada yang kredit untuk subjek elektif , anda boleh mengulang  subjek contohnya Fizik dan Kimia pada bulan November dan memohon kemasukan ke universiti pada bulan Mac tahun 2021 seperti tahun ini yang tercatat untuk kategori B


FAEDAH KEENAM
Anda harus ingat jangan bertangguh untuk mengulang subjek tersebut kerana pada tahun 2021 format baru KSSM bermula dan jika anda mengulang pada tahun hadapan, masih lagi gagal anda kena double struggle untuk subjek BM dan Sejarah kerana format baru KSSM yang memang berbeza dari format yang anda belajar sewaktu di tahun anda dahulu.


Oleh itu jangan mudah mengaku kalah dgn mengatakan past is past.. benda ni boleh dibaiki. Ubah markah anda dengan ubah komitmen anda yg lebih komited dan insentif untuk menduduki SPM Ulangan bulan Jun dan November. Masih ada masa! 




Murni Discovery 
Hi tea with my 
team fasi imtiyaz :)

13 comments:

Anonymous said...

Hi, sya nak tnya. sya dah mendaftar sebagai calon spm ulangan bgi sesi november 2020 dalam talian. Tpi masalahnya sya terletak alamat yg slah. Jdi bolehke klau sya letak alamat yg betul apabila isi borang pendaftaran peperiksaan? adakah ia dibolehkan kerana bila sya melihat borang pembetulan maklumat calon spm, tiada pembetulan bgi alamat disertakan. Dan dimanakah slip keputusan spm itu akan sya dapat, di pos atau di PPD/JPN?

Kaunselor Nurhaiza Che Mat said...

slip keputusan spm akan dipos ke alamat yang anda berikan melalui pos ekspres yang anda serahkan sewaktu pendaftaran. Borang pendaftaran peperiksaan anda boleh mengisi alamat yang betul dan rujuk ke PPD/JPN tempat anda menyerahkan wang pos dan sampul surat nanti. Manakala sijil SPM akan dimaklumkan nanti tempat mengambil sijil tersebut. Namun anda boleh menghubungi Lembaga Peperiksaan kerana calon spm ulangan akan berurusan dengan alamat pos yang diberikan

Anonymous said...

Nak tanye,kalau kite dh dpt gred A dlm subjek2 lain, perlu ke mengulang bgi subjek tu? Macam math je kite nk betulkn tpi yg lain semue okay, kene prikse semule jgk ke yg dh lain?

Kaunselor Nurhaiza Che Mat said...

itulah keistimewaan spm ulangan. kita hanya pilih subjek yg ingin kita tambah nilai. subjek yg sudah cukup syarat am dan khas apatah lagi gred A tidak perlu diulang.

Anonymous said...

slm puan..anak saya lepasan kolej vokasional,pertanyaan saya adalah,adakah perlu utk anak saya mengambil semua matapelajaran utk ujian SPM ulangan..terima kasih

Anonymous said...

nak tnya klau calon spm ulangan bagi subjek tertentu contoh kimia bgi membaiki gred untuk sesi november, apa yg perlu ditanda di bahagian borang pendaftaran peperiksaan bahagian soalan 1? Tanda kotak SPM, SPM(calon persendirian) atau SPMU?

Unknown said...

Assalaimualaikum cikgu..saya hendak bertanyakan tentang kursus yang sesuai. Keputusan spm anak saudara saya BM - C .BI -G. P.Islam - B.Sejarah - B. Math- E . Sains -B.
Kursus yang paling sesuai untuk memohon.Saya berharap cikgu dapat membantu..terima kasih cikgu

Kaunselor Nurhaiza Che Mat said...

Salam

Tidak perlu mengulang semua subjek kecuali memang semua subjek itu gagal atau setakat D yang menyebabkan sijil SPM tidak dapat dikeluarkan. Hanya mengulang subjek yang tidak meemnuhi syarat am seperti Sejarah dan BM atau syarat khas IPT seperti Math atau BI

Kaunselor Nurhaiza Che Mat said...

Salam

Tanda pada kotak SPM ULangan

Kaunselor Nurhaiza Che Mat said...

Salam

Boleh memohon sijil kemahiran di institut kemahiran dengan BI gagal dan math E

sfa said...

Salam , adakah slip keputusan SPM(U) hanya memaparkan subjek yang kita ulang atau ke semua sekali?

sfa said...

salam , adakah slip keputusan SPMU memaparkan subjek yang diulang sahaja atau ke semua sekali seperti sijil yang baru?

Anonymous said...

Salam nk tnya. Sya dah mendaftar secara talian bagi spm ulangan. Mengikut apa yg saya baca, sya mesti terus melakukan pengesahan pendaftaran dalam tempoh 7 hari dari tarikh saya menghantar permohonan melalui online. Masalahnya saya tk sempat prgi hritu, jdi adakah sya masih boleh meneruskan pendaftaran dengan terus membayar kerana status permohonan saya masih diprose walaupun sudah lebih 7 hari dan belum terbatal. Macam mne ye?