11 November 2013

Travel To Uluwatu, Bali, Indonesia


You don't always need a plan
Sometimes you just need to breathe
Trust, let go, and see what happens

Travel to Bali selama 3hari 2 malam semasa cuti penggal sekolah bulan Jun 2013.

Feeling travel alone..menyewa teksi utk trip dari pukul 10 pagi hingga 8 malam. 
Mula mula ke galeri seni lukis.. mencari lukisan yg sesuai buat kenangan. Grab satu lukisan utk rumah dan satu untuk adik.
Then ke kilang membuat batik. Rasanya cantik lagi batik Malaysia. Kat sini beli kain batik dan tshirt hand painted. Dah puas jamu mata then dari sini menuju ke kilang buat tembaga yg terkenal ..dan staff disini mmg layanan terasa cam mak datin la pulak. Staff bawa dari bhgn blkg pembikinan tembaga dari proses diketuk,ditempa, dipilih kualiti sehingga ke pameran utk dijual. Kat sini je rambang mata tgk kreativiti dan keindahan batu tersebut..dgn harga yg cukup urmmm. Perut terasa lapar dah pukul 2 ptg tapi makanan halal kawasan ni cam takda. So minum air jela sambil menahan lapar dan teruskan ke uluwatu utk melihat sunset dan tarian kecak.


Travel ke uluwatu..mmg bosan sangat dgn jem gile dan perjln ambil masa hampir 2 jam. Sampai sana dah nak hampir gelap dan mendung mcm nak hujan. Selepas buat bayaran saya diberikan kain kuning untuk diikat di pinggang..tgk semua org pun dpt apalagi ikat je la. Lepas tu saya berlari ke pintu masuk dan berjln dgn cepat untuk mengejar sunset. Tetiba saya mula panik bila melihat byk betul kera disitu. Kera kat sini mmg sgt nakal mengambil selipar..nak rampas beg dan kedengaran suara terjerit jerit disakat kera. Okey ..i know i am alone so it will be safe jika saya berada dlm group so menyelit sana sini to be in group. Wah..sampai je di tebing tinggi mengadap laut tu, subhanallah pemandangan mmg sgt cantik..now pandang kiri kanan cari mangsa utk tolong tangkap gambar. Muka tebal is a must..then cari jelarr someone to take the picture. Punyalah ralit tgk sunset tetiba dgr muzik tarian kecak dah start.

Apalagi..berlari ke sana pulak dan ala..dah ramai org so kena dpt seat yg bwh sekali tetapi ok gak dpt tgk dgn jelas tarian kecak diaorg. Sejam gak tarian ni dipersembahkan dan mmg asyik tgk aura yg lelaki menyanyi ibarat berzikir..kecak..kecak..kecak dgn lenggok suara yg pelbagai intonasi.

Di tengah gelanggang penari mempersembahkan lakonan drama rama dan sita dan saya asyik snap sana sini dan videokan. Okey now i know the tak best part duduk seat bawah ialah so much disturb from the other audience. Org atas nak turunla..org baru sampai lalu lalang larr mmg sangat menganggu konsentrasi dan mood! Habis je jam dah pkl 7 lebih tapi gelap mcm pkl 10 dah.
Pawang dijemput ke tengah persembahan untuk menyucikan tpt tersebut dgn jampi iaitu amalan yang dilakukan sebaik tamat persembahan. Tetiba ramai yg bergerak ke tengah gelanggang rupanya untuk menangkap gambar. Orait now i realise i am alone...ramai org sangat dan nak keluar dan hujan mula mencurah turun. Saya asyik pikir.. camne rupa driver taxi tadi ..alahai camne ni. Cepat je saya berlari ke pintu masuk tadi dan setelah menyerahkan kain kuning saya mula melilau cari driver tu. Just imagine hampir semua yg tunggu di luar pintu masuk tu pakai uniform driver taxi huhuhuhu..skrg baru terasa takut tetiba bile bygkn perjln sejam balik ke hotel and i am alone in a strange place i have never been. Okey there..i see a familiar face oh! my taxi driver..what a relief. Sampai ke hotel..direct pegi ke tempat makan dan order set dinner..and enjoy my meal.

 

Telegram Channel