4 July 2015

Soalan Lazim: Permohonan Ke Matrikulasi KPM 2016/2017


Bahagian Matrikulasi KPM telah mengeluarkan iklan permohonan ke program Matrikulasi KPM bagi sesi 2016/2017 melalui laman webnya. Tarikh permohonan bermula dari 1 Julai hingga 10 Oktober dengan mengisi borang permohonan atas talian. Sila beli cepat jangan tunggu saat akhir.


ANDA TIDAK BOLEH MEMOHON MATRIKULASI ONLINE TANPA PEMBELIAN NOMBOR PIN DARI BSN. SETELAH MEMPEROLEHI NOMBOR PIN BARULAH
                                   Sila klik di sini Permohonan Matrikulasi Online

Orait tag diatas dibuat besar-besar sebab ada juga jenis murid ini yang bertanyakan kepada cikgu, kenapa dia tak dapat nak online permohonan? Yela...kerana anda tidak membeli pun nombor pin . Dibawah ini adalah soalan lazim yang biasa ditanya kepada guru kaunseling seawal pengumuman permohonan matrikulasi dibuka.

Soalan 1) Bagaimanakah membeli no pin matrikulasi?

Cara Pembelian:

1) Membayar RM6.00 kepada kaunselor/guru yang bertanggungjawab mengurus PMI di sekolah berkenaan atau pelajar boleh membeli sendiri nombor PIN di BSN.     
2) Pelajar juga boleh membeli nombor PIN di mesin ATM BSN. (bagi pemegang kad akaun Giro/Wadiah BSN Sahaja).      

Bayaran dibuat atas nama 'Pengarah Bahagian Matrikulasi KPM' dengan nombor akaun: 1410 0290 0021 1897 dan kod  organisasi pada slip BSN ditulis dengan nombor kod: A2657500. (Klik di sini - Contoh Resit BSN

Soalan 2) Bagaimana key in permohonan matrikulasi?    
Pelajar menerima salinan resit BSN daripada kaunselor/guru. Pelajar boleh memohon dengan melayari web Kementerian Pendidikan Malaysia KPM mulai 1 Julai hingga 10 Oktober 2015 dengan memasukkan nombor kad pengenalan DAN nombor PIN.
                                            Sila klik di sini Permohonan Matrikulasi Online      

Soalan 3) Apakah kelebihan memohon matrikulasi berbanding permohinan IPTA nanti?

KONSEP Program Matrikulasi KPM merupakan program persediaan bagi pelajar program persediaan bagi  lulusan Sijil Pelajaran Malaysia untuk melayakkan mereka mengikuti kursus peringkat ijazah dalam bidang sains, teknologi dan sastera ikhtisas di universiti awam dalam masa setahun sahaja. STPM menawarkan tempoh masa setahun setengah dan tawaran UPU biasanya diploma yang memakan masa 3 tahun dan asasi universiti sama dengan matrikulasi tetapi tempat lebih terhad kerana pengkhususan asasi kursus tertentu telah ditawarkan. Ada juga yang perlu berada di matrikulasi selama dua tahun dengan kelayakan SPM tidak melayakkan syarat ke program setahun tetapi mempunyai syarat minimum ke matrikulasi dua tahun. Yang penting, matrikulasi setahun ialah fast lane. Anda boleh memohon kedua-duanya sekali serentak baik matrikulasi dan kemudiannya IPTA. 

Soalan 4) Bolehkah pelajar yang bukan bumiputera seperti kaum Cina dan India memohon matrikulasi? Sebab ramai yang kata matrikulasi untuk bumiputera sahaja.

Mulai sesi 2003/2004, kerajaan telah memberi kelonggaran untuk membolehkan 10% pelajar bukan bumiputera untuk mengikuti program pengajian ini. 


Soalan 5) 

i)Saya layak ke memohon matrikulasi?

ii) Saya selalu gagal Matematik Tambahan. Boleh tak saya tak nak daftar untuk SPM bagi Matematik Tambahan sebab nanti result teruk. Boleh tak saya mohon matrikulasi sebab kelas saya ambil subjek tu cuma saya tak nak daftar dalam SPM.

iii) Saya tidak ambil Matematik Tambahan tetapi  saya ambil 3 mata pelajaran elektif seperti Prinsip Akaun, Ekonomi Asas, Perdagangan. Boleh tak mohon matrikulasi?

Pelajar juga perlu mendaftar dan mengambil mata pelajaran berikut dalam Peperiksaan SPM tahun 2015 bagi melayakkan memohon matrikulasi. Jika anda teliti subjek di bawah, mata pelajaran elektif yang wajib ialah MATEMATIK TAMBAHAN. Jika anda mendaftar untuk 4 mata pelajaran elektif sekali pun tetapi tanpa Matematik tambahan, anda tidak layak memohon. Jika anda belajar Matematik Tambahan tetapi tidak mendaftar untuk SPM dan tidak menduduki peperiksaan mata pelajaran ini, ANDA TIDAK LAYAK MEMOHON. Oleh itu, jangan sewenangnya drop subjek ini sebab rasa susah padahal anda belum menduduki SPM. Manalah tau kelulusan Matematik Tambahan anda memenuhi syarat minimum 


Bagi mengikuti Jurusan Sains:
Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Matematik, Matematik Tambahan, Kimia dan Fizik atau Biologi.

Bagi mengikuti Jurusan Perakaunan:
Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Matematik, Matematik Tambahan dan mana - mana dua mata pelajaran daripada Prinsip Perakaunan, Ekonomi Asas, Perdagangan, Pengajian Keusahawanan, Sains, Sains Tambahan, Fizik, Kimia, Biologi dan Mata Pelajaran Teknik (Pengajian Kejuruteraan Awam / Pengajian Kejuruteraan Mekanikal / Pengajian Kejuruteraan Elektrik & Elektronik / Teknologi Kejuruteraan / Lukisan Kejuruteraan).

Bagi mengikuti Aliran Teknikal:
Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Matematik,
Matematik Tambahan, Kimia, Fizik,dan mana-mana satu mata pelajaran daripada Pengajian Kejuruteraan Awam / Pengajian Kejuruteraan Mekanikal / Pengajian Kejuruteraan Elektrik & Elektronik / Teknologi Kejuruteraan / Lukisan Kejuruteraan.


Soalan 6 :

i) Apakah syarat minimum SPM untuk masuk ke matrikulasi?

ii) Nak masuk matrikulasi mesti dapat A dan B sahajakah untuk semua subjek?

iii) Kalau asyik gagal satu subjek elektif dan waktu SPM pun gagal, boleh tak dapat matrikulasi?

Berikut merupakan syarat minimum ke matrikulasi. Anda masih lagi perlu wajib lulus Sejarah bagi melayakkan anda memperolehi taraf lulus SPM. Jika anda gagal satu subjek yang lain pun tetapi subjek tersebut tiada dalam senarai syarat minimum, maka anda masih boleh dipertimbangkan untuk mendapatkan tempat di matrikulasi.


a)
Syarat kelayakan minimum 
Jurusan Sains
1.   C    Bahasa Melayu
2.   C    Bahasa Inggeris
3.   B    Matematik
4.   C    Matematik Tambahan
5.   C    Kimia
6.   C dalam satu(1) mata pelajaran daripada berikut :
           
·        Fizik
·        Biologi
Jurusan Perakaunan
1.  C     Bahasa Melayu
2.  C     Bahasa Inggeris
3.  C     Matematik
4.  C     dalam dua (2) mata pelajaran daripada berikut :
·        Prinsip Perakaunan
·        Ekonomi Asas
·        Keusahawanan
·        Perdagangan
·        Sains Tambahan
·        Fizik
·        Kimia
·        Biologi
·        Mata Pelajaran Teknik (Pengajian Kejuruteraan Awam / Pengajian Kejuruteraan Mekanikal/ Pengajian Kejuruteraan Elektrik dan Elektronik / Teknologi Kejuruteraan/ Lukisan Kejuruteraan

5.  E     Matematik Tambahan

Aliran Teknikal
1.  C    Bahasa Melayu
2.  C    Bahasa Inggeris
3.  B    Matematik
4.  C    Matematik Tambahan
5.  C    Fizik
6.  C    dalam satu (1) mata pelajaran daripada berikut :
·        Pengajian Kejuruteraan Awam / Pengajian Kejuruteraan Mekanikal/ Pengajian Kejuruteraan Elektrik dan Elektronik atauTeknologi Kejuruteraan
7.  E  Kimia
8.  B  Lukisan Kejuruteraan

Soalan 7: Saya nak pilih aliran apa di matrikulasi


   Pilih aliran yang sesuai dengan kekuatan anda terhadap sesuatu mata pelajaran berdasarkan kombinasi mata pelajaran dalam aliran di bawah. Jika anda adalah pelajar aliran sains SPM, anda layak juga memohon aliran perakaunan berdasarkan syarat kelayakan permohonan ke matrikulasi . Boleh rujuk syarat kelayakan memohon di atas.

Program Matrikulasi Kementerian Pendidikan Malaysia menawarkan dua (2) jurusan dan satu (1) aliran iaitu :
a)   Sains
b)   Perakaunan
c)   Teknikal


PAKEJ MATA PELAJARAN JURUSAN SAINS
Modul I 
1. Fizik 

2. Kimia 
3. Matematik 

4. Biologi
Modul II 
1. Fizik 
2. Kimia

3. Matematik 
4. Sains Komputer
Modul III 
1. Kimia

2. Biologi
3. Matematik
4. Sains Komputer

Mata Pelajaran Teras Jurusan Perakaunan
Matematik,
Perakaunan,
Ekonomi dan
Pengurusan Perniagaan


Mata Pelajaran Teras Aliran Teknikal
Matematik,
Kejuruteraan,
Fizik Kejuruteraan,
Kimia Kejuruteraan,
Pengajian Kejuruteraan Elektrik dan Elektronik (PKE) / Pengajian Kejuruteraan Mekanikal (PKM) / Pengajian Kejuruteraan Awam (PKA)


Soalan 8: 

i) Mana lebih baik matrikulasi setahun atau program dua tahun?

ii) Manakah program yang saya perlu pilih sama ada setahun atau dua tahun?

iii)Mengapa ada yang dapat program setahun sahaja dan ada yang dapat dua tahun?

Pemohon tidak memilih sama ada setahun atau dua tahun, sebaliknya ditawarkan oleh Matrikulasi KPM kerana mungkin syarat minimum Matematik Tambahan bagi Program Satu Tahun ialah C tetapi jika pemohon mendapat D tetapi syarat minimum lain adalah menepati maka kemungkinan besar, pemohon akan diletakkan di program dua tahun. Begitu juga jika ada syarat minimum yang tidak ditepati pada aliran PST.Jika pemohon mendapat tawaran PST, tetapi tidak menunjukkan prestasi akademik yang baik juga akan ditawarkan melanjutkan pelajaran ke semester berikutnya dan setaraf program dua tahun. Pemohon yang mendapat program dua tahun juga, jika dapat menunjukkan kecemerlangan akademik pada semester 1 dan 2 boleh memohon rayuan untuk program tersebut setahun sahaja. Program untuk dua tahun pengajian matrikulasi ditawarkan hanya kepada pemohon bumiputera dalam aliran sains.


Program dua tahun ini ditawarkan kepada pelajar yang memenuhi syarat yang ditetapkan dan telah memohon Program Matrikulasi Kementerian Pendidikan Malaysia tetapi tidak terpilih bagi mengikuti Program Matrikulasi Satu Tahun (PST). Pendaftaran bagi Program Matrikulasi Dua Tahun dijalankan serentak bersama pelajar PST.

 MODUL PENGAJIAN PROGRAM DUA TAHUN (PDT) 
Dua modul pengajian disediakan. Pelajar yang tidak mengambil mata pelajaran Biologi dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) hanya dibenarkan mengambil Modul II sahaja, manakala pelajar yang tidak mengambil mata pelajaran Fizik dalam SPM hanya dibenarkan mengambil Modul III sahaja.

Modul Pengajian PDT
Modul I 
1. Fizik 
2. Kimia 
3. Matematik
4. Biologi
Modul II 
1. Fizik 
2. Kimia 
3. Matematik 
4. Sains Komputer
Modul III 
1. Kimia 
2. Biologi
3. Matematik
4. Sains Komputer

SYARAT KELAYAKAN MINIMUM PROGRAM DUA TAHUN (PDT) 
Mendapat keputusan berikut dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia.
1.
C
Bahasa Melayu
2.
C
Bahasa Inggeris 
3.
C
Matematik
4.
C
Kimia
5.
D
Matematik Tambahan
6.
C
Dalam satu (1) mata pelajaran daripada berikut: 
Fizik / Biologi


Soalan 9 : Selepas habis matrikulasi boleh terus apply ke ijazah ke?








PELUANG MENERUSKAN PENGAJIAN SELEPAS LULUS PROGRAM MATRIKULASI
Pelajar yang lulus program ini dan memenuhi syarat yang ditetapkan oleh IPTA akan berpeluang mengikuti program ijazah pertama di semua universiti awam dalam bidang seperti berikut :
                    Sains / Teknikal                                 Perakaunan 

  • Perubatan/Sains Kesihatan Bersekutu    -Perakaunan

  • Farmasi                                                  -Pengurusan Perniagaan

  • Pergigian                                              - Pentadbiran Perniagaan

  • Bioperubatan                                         -Pengurusan Sumber Manusia

  • Sains                                                          - Ekonomi

  • Sains Komputer                                          - Teknologi Maklumat

  • Sains Pendidikan                                       -  Pentadbiran Maklumat

  •  Seni Bina                                                   - Lain-lain

  • Sains Gunaan                                          

  • Sains Teknologi / Teknologi Maklumat

  • Kejuruteraan                                      

  •  Lain-lain

Soalan 10: Dimanakah kolej matrikulasi?

Program Matrikulasi dijalankan di lima belas (15) buah kolej matrikulasi KPM dan dua buah kolej Mara seperti berikut:
Kolej Matrikulasi Melaka, Londang
Kolej Matrikulasi N. Sembilan, Kuala Pilah
Kolej Matrikulasi P. Pinang, Kepala Batas
Kolej Matrikulasi Perlis, Arau
Kolej Matrikulasi Labuan, Merinding
Kolej Matrikulasi Johor, Tangkak
Kolej Matrikulasi Perak, Gopeng
Kolej Matrikulasi Kedah, Changlun
Kolej Matrikulasi Pahang, Gambang
Kolej Matrikulasi Selangor, Banting
Kolej Matrikulasi Kelantan, Pasir Putih
Kolej Matrikulasi Sarawak, Kuching
Kolej MARA Kuala Nerang, Kuala Nerang
Kolej MARA Kulim, Kulim.
Aliran Teknikal
Kolej Matrikulasi Teknikal Kedah, Pendang
Kolej Matrikulasi Teknikal Pahang, Jengka
Kolej Matrikulasi Teknikal Johor, Pontian


Salam Nuzul Quran
17 Ramadhan

620 comments

«Oldest   ‹Older   401 – 600 of 620   Newer›   Newest»

Sekiranya subjek yg wajib dlm pengiraan merit tersebut mendapat result yg menepati minimum gred yg diperlukan, maka peluang untuk dipertimbangkan sudah ada. Cuma peluang bergantung kpd pengiraan merit subjek tersebut yg menjadi persaingan dgn calon lain

Assalamualaikum cikgu, saya nak ambil Architecture, saya ada Lukisan Kej B+. BI A, Math B, Physics D dan Kej Awam D, rasanya boleh tak saya mohon course ni diamana2 IPTA, target UiTM, tahu dah kalau fizik dan awam tu tak membantu, tapi nak tnya pendapat cgu...

Salam cgu, Nama saya Hazeem, saya SPM 2016 ambil aliran Teknikal dan berhajat nak sambung Senibina di UiTM,

MAth-B+
BI-A
LK-B
Awam-D
Physics-D
BM- B+

rasa rasanya layak tak saya utk mohon ni, kalau saya cuba rezeki saya ni wajar ke tak wajar

Assalamualaikum,saya teringin nak ambil jurusan sains, semua syarat ok tapi BI saya dapat D. Boleh tak nak mintak matriks?

Walaupun result ok..hanya BI D..tetapi ia merupakan subjek teras yg penting untuk minimum C shj berbanding subjek elektif yg salah satu tidak mencapai minimum boleh dipertimbang ke PDT

Boleh mohon kursus arkitek atau senibina di politeknik metro krn memerlukan satu kredit dari subjek elektif shj dan result anda yg lain melepasi tahap minimum. Ini bermakna anda cukup syarat dan letak pilihan 1 di permohonan ilka tersebut. Di samping itu, mohon juga institusi di bawah MARA yg sesuai spt Inst MARA.

Boleh mohon kursus arkitek atau senibina di politeknik metro krn memerlukan satu kredit dari subjek elektif shj dan result anda yg lain melepasi tahap minimum. Ini bermakna anda cukup syarat dan letak pilihan 1 di permohonan ilka tersebut. Di samping itu, mohon juga institusi di bawah MARA yg sesuai spt Inst MARA.

Kalau english dapat D. Layak ke masuk matriks dn amek jurusan perubatan ?

Assalamualaikum. Saya nak tanya kalau BI dapat D tapi subjek sains semua dapat A. Layak tak masuk matriks dn mohon jurusan perubatan ??

salam kalau subjek fizik dan addmath sy dpt D masih bolehkah sy dapat PDT aliran teknikal?
mohon penjelasan

Markah merit saya ialah 84.27,dan saya bukan bumiputera,adakah saya berpeluang untuk mengikuti program matrikulasi.

Cikgu Saya dapat Bm, bi, sej,moral (A-line) maths (A) bio(b+) physics (B) kimia(C+)add maths (D) ...boleh ke Dapat matriks dalam aliran sains

Mendapat D untuk BI subjek teras tetapi semua A dlm subjek lain boleh menjejaskan peluang anda dari segi pengiraan merit. Ini krn apabila menyambung kursus di peringkat ijazah masih lagi ada institusi IPTA yg melihat pakej spm semula terutama Math , BM dan BI.

Memperolehi dua subjek wajib yg tidak mencapai minimum requirement utk pengiraan merit akan menjejaskan peluang anda.

Pengiraan merit semata mata bukan jaminan, perlu meneliti gred minimum subjek pengiraan merit menepati atau tidak. Walaupun anda bukan bumiputera, pesaingan merit antara bukan bumiputera pula akan dipertimbangkan.

Assalamualaikum, cikgu jika result spm saya 2B+ math&bm 1B sej 1A pendidikan islam 3D bi,physic,kimia 1E addmath layak ke saya memasuki matriks ?

Dengan result subjek elektif yg sekadar lulus dan tidak mencapai gred minimum langsung, sudah tentu peluang adalah tipis.

This comment has been removed by the author.

assalam cikgu..saya lepasan spm 2017..saya mendapat D dalam subjek addmath dan kimia..pada pendapat cikgu..adakah saya maseh layak mendapt tempat d matrikulasi

Salam firdaus
Ada penalti untuk kursus diploma di upu yg kamu terima da menarik diri dari matriks

Hi Ranjini
Result kamu mencapai tahap minimum yg diperlukan untuk memasuki matriks cuma kamu masih lagi perlu bersaing walaupun untuk kuota 10 persen tersebut dari segi merit

Salam Ana
Bagi dua subjek wajib pengiraan merit anda tidak mencapai syarat minimum, maka peluang adalah kecil

Assalamualaikum cg, dari syrat minimum matrikulasi yg cg beritahu tu, yang lain semua pass tapi bahasa inggeris saya dpt D.. bolehkah saya masuk matriks bagi jurusan sains?

Salam cg.. Mohon pencerahan saya mendapat 6A spm.. Saya memohon untuk ke matrikulasi jurusan sains tpi Kimia saya (D),addmath( b), bio (A), fizik (B), bi (B), ict (A,) mm (A,) bm (A), sj( A), pai( A) adakah saya layak memohon jurusan sains ..ataupn permohonan sya ditolak.. Mohon pencerahan.. Tq

Slam.. Cg sya memohon untuk ke matrikulasi dalam jurusan sains ,saya memperoleh 6A 3B 1D ..adakah jika saya tidak layak ke jurusan sains saya akn mendapat jurusan akaun walaupun tanpa memohon.. Result saya. Bm(A),mm(A) ,bio(A-) ,pai(A) ,sj(A),ict(A-),fz(B+),bi(B),Addmath (B).,kimia(D)

Salam cg sya telah memohon untuk jurusan sains namun saya mendapat rwsult seperti berikut
Bm A
Bi B
Mm A
Bio A-
Addmath B
pai A
Sj A
Fizik B+
Kimia D
Ict A-

Adakah saya layak memohon cg.. Ataupun pemohonan saya ditolok..dan adakah saya akn ditawarkan jurusan perakaunam walaupun tidak memohon cg?

Bahasa inggeris merupakan killer subjek anda yg menyebabkan peluang anda untuk memohon IPT terbatas kpd beberapa IPT shj krn majoriti IPTA akan meletakkan syarat minimum Kredit BI dan begitu juga matrikulasi.

Salam Nurul
Dari segi syarat minimum..anda tidak mencapai syarat yg merupakan petunjuk utama faktor kegagalan anda jika tidak ditawarkn tempat dan markah merit yg rendah

assalamualaikum cikgu. saya lepasan spm 2016, keputusan saya:
=bm b+
=bi a-
=maths a+
=agama a
=sej c+
=bio c+
=phy a-
=chemistry b
=addmaths b

boleh ke cikgu saya dapat masuk matrik?
saya mohon matrik selangor, pahang dan johor.

Selamat pagi Cikgu, Selain syarat meritokrasi, adakah bahaguan matrikulasi memilih pelajar dengan mengambil kira pendapatan keluarga mereka?

Assalamualaikum . Sy nk tnya . Kalau saya dah hantar permohonan kan , lepastu sy x ingat nk print out and save . Tpi saya ada ambil gambar no siri . Tak pe ke macam tu ?

ILKA atau polieknik metro mengambil merit untuk pendapatan keluarga.

selamat sejahtera cgu,sy ingin tnya adaka sy dapat pastikan yg sy pasti terpilih?sy mendapat bm A-,Bi A,Moral A+,Maths A-,Sains sukan A,Sejarah A,kimia C+, Bio B+, Addmaths C+.dan jika kolej pilihan sya penuh,adaka sy dpt tawaran ke tmpt lain?sy hnya memilih di labuan dan sarawak sahaja.terima kasih :)

Bilakah tarikh tawaran matrikulasi sebenarnye untuk sesi 2017/18

Asalamualaikum cikgu,saya tidak ditawarkan ke form6,adakah saya ditawarkan dlm matrikulasi??,dgn bm,pi,pa,maths,-B+,sej-A-,kimia,bio,bi-C+,fizik D,addmaths,E,adakah saya ditawarkn kos pdt??,sedangkn saya ade 1A,sahaja,kawan saya subjek sainsnya semua D,dan bi D,adakah rayuan nya nnti dtrima??

hello ckgu.
jika sya telah mendapat tawaran f6 adakah saya masih boleh mndapatkan tawaran dari matrikulasi?

Cikgu klau sye dpt tawaran utk f6.. utk matrik xkn dpt kee?? Dan juga klau syee dpt add math E bolee kee msuk matrik walaupun akaun syee A..??

Assalam cikgu. Kalau saya dapat tawaran ke tingkatan 6, saya tak layak untuk dapat matrikulasi ke? Sedangkan result saya utk subjek addmath ialah C+ dan subjek sains semua B. Benar ke cikgu?

Assalamualaikum. Saya ditawarkan ke tingkatan 6 sedangkan result saya dalam subjek sains semuanya B dan addmath C+. Adakah saya tidak ada peluang ke matrikulasi? Dan mungkin saya akan dapat matrikulasi jugak walaupun saya dpt form6?

salam sejahtera ckgu.
saya nak tanya jika sya telah ditawarkan ke f6 , adakah sya masih bleh mndapatkan tawaran dari matrikulasi?

Cg nurhaiza che mat jika bi dapat D masih ada peluang ke untuk masuk matrik?

Assalamualaikum , cikgu saya ingin bertanya adakah saya layak untuk mengambil aliran perakaunan ... Math A+ Addmath B+ Fizik C+ Bio D Kimia E ..
dan adakah rayuan saya akan dipeetimbangkan jika saya membuat rayuan untuk pengambilan kedua tahun ini

Assalamualaikum cikgu saye nak tanye.. Saya di minta untuk bayar semula alaun selama satu semesta di matrikulasi kerana tidak habis pengajian (PST) boleh ke kalau saya ingin menangguhkan pembayaran? Bagaimana saya ingin menangguh kan pembayaran?

Assalamualaikum , cikgu saya ingin bertanya adakah saya layak untuk mengambil aliran perakaunan ...

Math A+
Addmath B+
Fizik C+
Bio D
Kimia E ..
yang lain smua A..

dan adakah rayuan saya akan dipertimbangkan jika saya membuat rayuan untuk pengambilan kedua tahun ini

Assalamualaikum cikgu...
result spm saya
BM B+
BI A
MATH A+
SEJ A-
PI A-
CHE D
PHY C
BIO C+
MT B
adakah saya layak utk mendapat matrikulasi dlm perakaunan walaupun saya tiada basic perakaunan?

salam cikgu,Nama saya sherly saya merupakan pelajar spm 2016 dan mendapat keputusan spm 4A 5B.Saya baru baru ini telah mendapat tawaran masuk ke tingkatan 6.Saya dengar kalau dapat tawaran tingkatan 6 automatik tidak dapat masuk matriks.Saya rasa sangat takut jika sy tidak dapat masuk matriks sebab matriks adalah impian saya nak sambung belajar dari sejak form 4 lagi.Saya juga ada dengar ada juga pelajar mendapat dua dua tawaran tersebut tapi tak ramai.Tapi org kata tu rezeki doranglah..
kalau saya tak dapat matriks,saya buat rayuan,adakah saya akan mendapat pst?
jika saya batalkan tawaran masuk form 6,adakah saya berpeluang masuk matriks?
terima kasih kerana menjawab soalan saya ini cikgu..Terima kasih sangat sangat.

Saya dapat E untuk matematik tambahan , C untuk kimia.dan fizik dan B untuk biologi dan matematik . Bolekah saya memohon mateikulasi ? Dan adakah kemungkinan saya dapat diterima masuk ke matrikulasi ?

Salam
Bagi yg telah mendapat tawaran ting 6, lebih baik anda mendaftarkan diri dahulu sblm menunggu tawaran di tpt lain. Jika tidak mendapat tempat di mayrikulasi boleh membuat rayuan tetapi ia bukan jaminan akan mendapat tempat.

Tarikh tawaran matrikulasi ialah 27 April.

Salam
Walaupun anda tiada basic akaun tetapi boleh ditawarkan jika ada salah satu subjek sains yg tidak mencapai minimum untuk aliran sains.

Salam Hafiz
Jika sampai 2 subjek sains tidak mencapai syarat minimum maka semakin kecil peluang untuk mendapat tawaran matriks

Salam
Walaupun semua subjek sains anda mencapai syarat minimum tetapi yg lebih penting juga ialah subjek teras seperti BM BI dan Math yg boleh menjejaskan peluang ke matriks jika tidak memperolehkredit ataunsyarat minimum yg diperlukan

Assalamualaikum sya nk tnya.. Klu dpt 5a je dn subj sains sya semua b+ kecuali chemist sya c+ dan add maths sya b ,maths sya a, ada chance ke utk masuk matriks? Sya risau sbb saingan skrg kann...

tarikh tutup utk terima matriks lebih awal drpd tarikh keputusan upu keluar...jadi macam mana saya nak pilih?? kalau saya terima matriks adakah saya tak boleh terima asasi ipta??

assalamualaikum cikgu ,, saya telah ditawarkan pdt matrikulasi .... saya nak tanya mcm mna mahu mengubah semula maklumat diri pelajar , maklumat diri saya ada tersalah tulis iaitu nombor ic ayah saya tersalah tahunnya ,, adakah tawaran saya akan terbatal kerana maklumat diri saya tersalah sikit . terima kasih :)

Hi mind asking, is it true kalau dapat PDT tapi result sem 1 and sem 2 excellent boleh memohon ke PST? Tq.

asalamualaikum cikgu,saya hendak bertanya bila kah pendaftaran online untuk memasuk matrikulasi??adakah skrng bole membayar yuran kemasukkn?mcam mane cara pendaftaran online??terima kasih

Saya bukan bumiputera....first intake saya tak dapat....tapi saya membuat rayuan secara online dan saya aliran sains...result SPM saya ialah.....BI ( A-) BM ,MATHS ,MORAL ( B+) KIMIA , BIO ( C +) FIZIK ADD MATHS (C )....ADAKAH saya akan dapay matrik aliran sains.

assalamalaikum,cikgu adakah akan timbul masalah jika saya menghantar bahawa saya menrima tawarn ke matrikulasi tetapi saya tidak hadir pada hari pendaftaran

Salam
Jika mendapat tawaran matrikulasi, anda berpeluang juga ditawarkan upu krn dua agensi yg berbeza

Jika telah mendapat tawaran..anda boleh mengubah maklumat ic bapa pada pendaftaran matrikulasi nanti.

Cikgu difahamkan oleh pegawai matrikulasi bahawa jika mendapat PDT maka anda perlu menghabiskan PDT tersebut krn murid yg ditawarkan PDT mempunyai syarat minimum kemasukan. Tetapi bagi murid satu tahun yg tak pergorm mereka boleh menyambung ke PDT.

asalamualaikum,cikgu,saya hendak bertanya apakah yuran matrikulasi bole ditagguhkn??atau adakah skim bantuan ke masukkn ke matrikulasi??,sebab saya hnedak tangguhkn kerana keluarga saya xberkemampuan untuk bayar yuran tersebut pada waktu skrng,,harap cikgu menjawab pertanyaan saya

Assalammualaikum .. cikgu , saya mendapat tawaran matrikulasi satu tahun . Bilakah tarikh akhir untuk saya klik 'TERIMA' atau 'TOLAK' tawaran tersebut ?

assalamualaikum cikgu , nak tanya kalau saya tersalah tolak tawaran yang telah ditawaran sdangkan saya amat berminat dengan course tersebut . jadi masihkah ada peluang untuk saya ?

Cuba hubungi kembali pusat matrikulasi lokasi anda ditempatkan untuk pengesahan menarik balik penolakan anda. Semoga dapat diberi pertimbangan jika anda bertindak segera.

Matrikulasi memberikan elaun kpd para pelajar. Di pusat matrikulasi juga mempunyai unit kebajikan dan kaunseling untuk anda berkongsi masalah anda terutama jika anda mmg dari keluarga yg tidak berkemampuan. Unit kaunseling akan membantu membimbing anda untuk menangani masalah anda . Permohonan untuk menangguhkan bayaran boleh dibuat untuk dipertimbangkan dgn dokumen sokongan.

Assalamualaikum cikgu... jika saya aliran akaun... tetapi saya hendak ambil modul yg mempunyai bio boleh ke?

Assalammualaikum cg..saya mendapat tawaran ke kmj..saya sudah membuat pengesahan utk terima tetapi saya tidak print dokumen ug diperlukan..adakah saya masih layak dlm program matrikulasi 2017? Mohon pencerahan..Terima kasih..

asalammualaikum cg..nk tanya sekiranya kita menerima tawaran matriks tetapi tidak mencetak surat tawaran, adakah saya diterima utk masuk ke matriks atau sebaliknya..bagaimana caranya utk kita mencetak surat tawaran tersebut sbb laman webnya dh x boleh buka..mohon pencerahan cg.

Assalamu'alaikum Cikgu
Saya nak bertanya, Kalau anak saya memasuki matriks di KMM dan dia memilih modul 2, adakah peluang dia untuk masuk aliran perguruan. kerana beliau sangat berminat untuk menjadi seorang guru.

Oleh itu, apa yang perlu dia buat untuk ke jurusan perguruan..

Hello cikgu.. Saya student spm 2016..sy dpt eko C+ akaun B sains A-addmt E adakah sy masih layak memohon matriks atau adakh sy masih ada peluang jika sy buat rayuan.. Tq for the answers 😊

Hello cikgu.. Sy student spm 2016..matriks sy x dpt.. So sy buat rayuan dgn result eko C+ akaun B sainsA- addmt E adakah sy masih ada peluang utk memasuki matriks?

Cikgu nak tanya....kalau jurusan perakaunan ni kan boleh tak minta untuk program dua tahun?

Hai cikgu... Nak tanya kalau jurusan perakaunan boleh tak minta untuk program 2 tahun?

Assalam cikgu . Sya nak tanya , sya dh dpt msuk matriks tetapi ayah sya bukan warganegara (passport) tetapi sya dan ibu sya warganegara . Adakah ini akan mnyebabkn sya d keluarkan drpd matrikulasi trsebut ?

assalamualaikum cikgu saya nak tanya saya telah membuat rayuan ke matriks tapi result saya tidak berapa baik akibat bahasa melayu saya dapat D tapi result yg lain semua mencapai kelayakkan yg di mohon oleh itu saya nak tanya boleh ke saya berpeluang untuk melanjut pelajaran saya di matrikulasi untuk sesi 2 tahun (PDT) ??

bm - D
bi -B
sej - B+
agama islam- A-
fizik - C+
kimia - C
add math - C+
ict - B+
math - A-

Jika anda dalam aliran perakaunan, anda tidak boleh mengambil aliran bio dari sains tulen

Jika sudah klik terima, nama anda sudah secure dalam pengesahan penerimaan mayrikulasi. Hubungi matrikulasi di pusat anda ditempatkan jika anda tidak sempat print dokumen

Walau apa sahaja modul yg diambil di matrikulasi, sewaktu ijazah dia boleh memohon kursus ijazah pendidikan bagi kursus pendidikan yg diminatinya. Namun harus diingatkan bahawa ijazah pendidikan di IPT skrg bukanlah jaminan anak akan berpeluang menjadi guru krn ia adalah kursus open market yg bermakna boleh memohon perguruan swasta, atau kolej swasta dan bukan jaminan diserap ke KPM krn perlu memohon untuk menjadi guru.

Program dua tahun tidak ditawarkan untuk perakaunan

Mendapat D untuk BM akan menjejaskan kemasukan ke ijazah. Ini krn kursus diperingkat ijazah masih lagi meminta kelayakan di peringkat SPM adalah kredit. Begitu juga dgn syarat minimum majoriti kursus diploma di IPT dan ada yg mengambil murid dgn BM D tetapi perlu mendapat kredot dgn SPM Ulangan BM sebelum bergraduat. Oleh krn itu syarat BM kredit ditekankan oleh pihak matrikulasi krn lukusan matrikulasi akMakan memohon kursus ijazah melalui UPU juga nanti.

soo cikgu saya takde peluang lah tuk study ke matriks tapi kan cikgu kalau saya ada rezeki tuk study ke matriks boleh ke saya repeat ke bm

Kamu patut repeat BM walaupun kamu mengikuti diploma, atau apa shj kursus krn kelayakan minimum kredit BM ini akan digunakan dari permohonan ke ijazah nanti krn majoriti permohonan upu untuk ke ijazah akan melihat semula beberapa subjek di peringkat SPM. Manakala pekerjaan di sektor kerajaan juga mengutamakan kredit BM

Salam ckgu .. Saya baru habis matrikulasi ..nk tnye bole x klo sya nk tangguh dulu degree saya untuk tahon ni Dan smbung degree dlm tahun hadapan?? Btolke result matrik no lku untuk tahun yg kita mohon u je ...?? Dan klo semua perkara tu betul maksudnye saya pelru amek dip semula Ke untuk masuk u klo sya tanggu degree sye LPs matrik ni?

assalamualaikum cg. kalau spm tak ada bio tapi ada fizik,kimia and perakaunan, boleh ke saya nak ambil jurusan sains modul 1 sbb sya nk ambil medic (psikiatri). harap cg boleh membantu

Jika kamu tiada basic dlm bio dan tidak mendaftar untuk bio, maka tidak boleh mengambil modul 1 yg mempunyai biologi. Walaubagaimanapun, kamu boleh memohon penjelasan lanjut dari pihak matrikulasi untuk prosedur rayuan yg tertentu.

Asalam cgu...nk tanya ni,resit pin yg saya beli dr bsn tu hilang!.resit tu penting ke?.dia jejaskan kelayakan saya tak?.klu benda ni kecemasan apa saya perlu buat?.cgu boleh bagi senaraikan dokumen² yg pejabat program matrikulasi tu minta(berdasarkan yg cgu pengalaman).mohon balas dgn cpt.email saya nizamishak@gmail.com

cikgu saya nak jadi jurutera kimia, sesuai tak saya pilih jurusan teknikal

Salam Nizam
Resit itu untuk pembelian no pin sahaja. Kamu perlu guna nombor lin itu untuk permohonan. Jika sudah log in permohonan, tidak mengapa. Jika anda ditawarkan tempat, pihak matrikulasi memberikan list dokumen yg perlu

Boleh jika ingin menjadi jurutera kimia dgn mengambil jurusan teknikal

assalamualaikum cg....matriks ni mohon gune result spm ke atau percubaan spm ..sbb cg sye ckp gune result percubaan

Waalaikummussalam oskas
Permohonan ke matriks tidak memerlukan keputusan percubaan SPM. Anda memohon sahaja dan apabila keputusan spm dikeluarkan..matrikulasi akan link dgn lembaga peperiksaan untuk menilai kelayakan anda

cikgu boleh terangkan sikit tak yg aliran perakaunan tu bahagian teknologi maklumat . Cikgu kalau spm saya dapat bi C layak ke masuk matrik?

Klau tak ambil matematik tambahan tapi ambik akaun boleh masuk matrikulasi tak

Cikgu kalau sy dah bhenti matrik 2 thn sbb sakit kronik mcm mne nk buat rayuan masuk matrik balik utk smbung mengaji sbb sy dah sdikit sihat tp pnyakit sy prlukan rwatan bpanjangan dan ade appointment dgn dktor stiap 3 bulan skali?

Salam Hafiz
Layak masuk matriks dgn BI kredit C.

Salam Umi
Tidak mengambil matematik tambahan di peringkat spm tidak melayakkan anda memohon matrikulasi akaun

Salam
Bagi kes pesakit kronik, dan anda telah pun meninggalkan matrikulasi selama 2 tahun, cikgu mencadangkan anda mengambil diploma di ipt yg berhampiran dgn kawasan perumahan anda agar dapat rawatan segera dan memudahkan keluarga menguruskan anda. Pusat mayrikulasi mempunyai had umur tertentu yg mana cikgu rasa anda sudah berumur 20 tahun sekarang yg tidak melayakkan untuk masuk ke matrikulasi. Walaubagaimanapun jika anda extend sbb sakit hingga 2 tahun, rayuan terbaik ialah menghubungi penasihat akademik anda yg dulu dan bertanya mengenai kes anda.

Assalamualaikum cg.blehkah sya tahu syarat minimum utk pajsk?

Assalamualaikum cikgu kalau saya matrik aliran sains tp nk tukar akaun mcm mane ye?

Assalam cikgu..sy nk tanye..kalau sy mnepati syarat untuk ambil jurusan perakaunan tp smasa sy di tingkatan 5 sy xambil subjek prisip perakaunan boleh ke sy memohon matrikulasi di bawah jurusan tu??

Hai saya calon spm 2017. Addmath dan kimia saya D. Boleh ke masuk matrik pdt?

Adakah saya diterima utk prgram 1 tahun matrikulasi aliran sains?..result:Bm A+,Bi A,Pm A-,SejB+,Maths A-,Addmaths D,Phy C+,Chemistry C+,Bio C

Adakah saya diterima utk prgram 1 tahun matrikulasi aliran sains?result:Bm A+,Bi A,Pm A-,Sej B+,Maths A-,Addmaths D,Phy C+,Chemistry c+,Bio C

Hi cikgu,
Saya baru saja mendapat keputusan SPM bagi tahun 2017 ni semalam.Jadi, result yg sya dpt berdasarkan merit adalah seperti berikut:-

BM - A
BI - A
SEJ - A+
MATE - A
FIZ - B
KIM - D
MATE TAMBAHAN - D

Saya tahu saya tak melepasi syarat minima utk pst/pdt.Saya nak aliran sains.Masih ada ke harapan untuk saya masuk matrik?Saya memang nak sangat masuk matrik.

Salam sejahtera cikgu, cikgu klau addmath dpt gred D, tpi fizik gred B , kimia dan biologi dpt gred C+, bole dpt program satu tahun ka ?

Assalammualaikum cikgu kalau e add math tetapi subjek lain seperti BM-b+ BI-c Akaun-C+ Ekonomi-b+ dan Sains a adalah layak memasuki matriks ?

kalau saya dapat admatc+ fizikb+ bioand chemi c+

Salam
Jika anda ditawarkan aliran sains, sewaktu orientasi anda boleh memohon rayuan namun jika terdapat kekosongan dan kelayakan.

Salam Zaini
Boleh memohon akaun walaupun anda dari aliran yg bukan perakaunan asalkan memenuhi kriteria subjek bersama gred yg diperlukan

Kpd munischy
Memandangkn ada dua subjek elektif sains dan add math mendapat D, ia akan mengurangkan peluang anda ke matriks pst.

Add math D mengurangkan peluang ke matriks setahun.

Kepada Zack
Anda telah memohon dan jika permohonan gagal, anda boleh memohon rayuan. Subjek mayrikulasi lagi tough subjek aliran elektif sainsnya memandangkan 2 subjek anda tidak mencapai tahap minimum yg diperlukan dikhuatiri anda tidak dot membawa subjek ini di peringkat matrikulasi. Lebih baik anda memilih kursus yg sesuai dgn kebolehan dan pencapaian akademik anda. Namun tidak salah untuk merayu

Kpd Alverinus,
Matrikulasi akan memberi pertimbangan matriks PST kpd yg layak dan menepati syarat minimum terlebih dahulu.

Salam
Add math E tidak menepati syarat minimum matriks akaun yg boleh menjejaskan permohonan anda untuk diterima

Salam saya nak bertanya.anak saya dapat BM A Math A BI B Barab C+ fizik C+ kimia D bio C+ sejarah B add math E adakah dia berpeluang dpt matriks aliran sains sebab dia minat sangat nak jadi doktor cikgu

Assalamualaikum cikgu. Saya nak tanya. Saya dah isi permohonan ke matrikulasi sebelum mendapat result spm 2017. Jadi selepas dapat result adakah saya perlu kemaskini balik? Harap cikgu dapat jawab. Terima kasih

Assalam cikgu, saya spm 2017.. saya mendapat result addmath C math A Fizik C+ Chemist B+ Bio B dan English B+ boleh ke sekiranya saya mengambil aliran sains modul 3? Sebab saya kurang berminat dengan fizik

Assalam cikgu, saya lepasan spm 2017 boleh ke saya ambil aliran sains modul 3 yg tidak mempunyai fizik dengan result saya sedemikian

Addmath C
Math c+
Bio B
Chem B+
English B+
Sej A+
Fizik C+

Salam
Kimia D antara sebab yg boleh menjejaskan peluang ke aliran sains biologi utk melanjutkan ke aliran sains perubatan krn minimum adalah C. Samaada membuat rayuan ke matriks dua tahun jika permohonan anda tidak diterima.

Salam Natasya
Tidak perlu kemaskini permohonan sblm result keluar krn pihak matrikulasi ada link result anda direct dgn LPM

Assalamualaikum Kaunselor Haiza,

Saya pelajar lepasan SPM 2017, Saya mendapat keputusan yang tidak berapa baik untuk result spm saya ni. Saya ingin bertanya kaunselor haiza , adakah result saya ni membolehkan saya mendapat tempat di matrikulasi untuk module 1.

Bahasa Melayu A-
Bahasa Inggeris A-
Pendidikan Islam A-
Matematik A
Sejarah A
Biologi B+
Fizik C+
Kimia C+
Addmath D

apakah itu kemaskini matrikulasi?perlukah saya menhemaskini?

apakah itu kemaskini matrikulasi?perlukah saya menhemaskini?

Salam
Masih boleh diterima dengan matriks modul 1 krn masih mempunyai syarat minimum namun Add Math D menyebabkan anda boleh ditawar ke program dua tahun. Namun jika anda tidak ditawarkan, ia bermakna ada ramai calon yang mempunyai merit yang lebih tinggi dari anda.

assalam cikgu adakah saya akan dapat tempat di matrikulasi sekiranya spm saya,
Bm A+
Bi B+
Sej A
P. Islam A+
Maths A+
Addmaths B+
Phys B+
Chem B+
Bio B

assalam cikgu adakah saya akan dapat tempat di matrikulasi sekiranya spm saya,
Bm A+
Bi B+
Sej A
P. Islam A+
Maths A+
Addmaths B+
Phys B+
Chem B+
Bio B

cikgu saya nak tanya,jika seseorang dapat tawaran ke tingkatan enam untuk semester1,adakah peluang untuk mendapat tawaran kemasukan matrikulasi untuk pengambilan pertama?

cikgu saya nak tanya ,jika seseorang dapat tawaran ke tingkatan enam untuk semester 1, adakah mereka berpeluang untuk mendapat tawaran kemasukan matrikulasi untuk pengambilan pertama ?

Dalam spm 2017 sya dapat

Bm-A
Bi-D
Math-A
PAI-A-
Sejarah-A
Fiz-A-
Kimia-B+
Addmath-B
Biologi-C
PSV-B+

Lepas tak saya masuk matrik...sebb sya tak ditawarkan ke tingkatan 6...ada peluang tak utk sya masuk matrikulasi...

bila tarikh akhir utk lapor diri utk matrikulasi sbb dlm mase same tnggu kputusan upu? tnggu upu harapkan dpat twsra tu akn ttapi at last still tak dpat upu n then mcm mane dgn matrikulasi sdangkan matriks sbelum ni dapat?

Salam,saya pelajar spm 2017..saya telah membuat permohonan matrikulasi dalam bidg akaun namun adakah keputusan spm saya layak atau perlu membuat rayuan

A
-bm
-bi
-math
-sains

B
-ekonomi asas
-sejarah
-pqs

C
-psi

D
-b.arab
-prinsip akaun

E
-addmath

Salam,saya pelajar spm 2017..saya telah membuat permohonan matrikulasi dalam bidg akaun namun adakah keputusan spm saya layak atau perlu membuat rayuan

A
-bm
-bi
-math
-sains

B
-ekonomi asas
-sejarah
-pqs

C
-psi

D
-b.arab
-prinsip akaun

E
-addmath

Salam
Result utk ke matrikulasi akaun memerlukan pengiraan merit utana pada Akaun dan Add Math. Kedua dua subjek ini anda tidak skor kredit yg akan menjejaskan permohanan anda.

Assalamualaikum cg, saya nk tnya ni saya tak dpt form 6 dan nama saya tiada dlm senarai calon, adakah saya boleh mendapat tempat di matrikulasi tetapi addmath saya E dan subjek lain bg aliran sains menepati syarat kemasukan matrikulasi?

Assalamualaikum cg, saya nk tnya ni saya tak dpt form 6 dan nama saya tiada dlm senarai calon, adakah saya boleh mendapat tempat di matrikulasi tetapi addmath saya E dan subjek lain bg aliran sains menepati syarat kemasukan matrikulasi?

Minta maaf kerana perlu anda meluangkan masa untuk menjawab soalan saya. Soalan yang saya hendak tanya ialah adakah murid SPM 2017 yang terima tawaran ke Tingkatan 6 tidak akan terima tawaran Matrikulasi 2018/2019? Peratusnya adalah kosong? Bagaimana kira markah meritokrasi untuk kelayakan matrikulasi? Harap anda akan menjawab soalan saya. Terima kasih.

Assalamualaikum ckg,
Saya nak tanya, kalau kita ada silap sikit dekat maklumat peribadi pelajar seperti salah number phone (no. saya) , adakah tawaran itu terbatal? Saya dah check dan saya dapat tawaran matrikulasi. Saya takut kalau terbatal :'( Mohon pencerahan ya ckg. Terima kasih :)

Lagi satu ckg, perlu ke print borang permohonan kemaskini (saya ada simpan) sebagai bukti permohonan? Terima kasih.

Assalammualaikum,cikgu saya nak tahu bilakah tarikh tamat pengesahan terima tawaran matrikulasi? sebab sya dalam dilema untuk memilih upu atau matrikulasi.

This comment has been removed by a blog administrator.

Assalammualaikum..saya nak tanya...kalau saya dah mintak matrik aliran teknikal dan dah dapat aliran teknikal tapi kalau saya nak tukar ke aliran akaun boleh tak?? Sebb biasanya yang saya tahu pertukaran antara sains ke akaun je boleh...kalau teknikal ke akaun boleh tak?? Terima kasih ye😊

Salam sejahtera cg, klu yg dpt pdt tu boleh mohon pst??

cikgu saya ditawarkan untuk meneruskan pelajaran di matrikulasi tetapi ada kesalahan ejaan dalam nama ibu saya di maklumat pelajar.Bolehkah saya membuat pertukaran nama ibu saya semasa tarikh pendaftaran????

Salam

Anda boleh buat rayuan utk ke ting 6 jika berminat tetapi nama tidak terpilih. Walaupun add math E namun subjek sains lain memenuhi kriteria mungkin berpeluang untuk ke matrikulasi sains dua tahun. Namun ia masih lagi bersaing tempat dgn calon lain yg mempunyai kriteria spt anda.

Salam
Kiraan meritokrasi memerlukan pengiraan mata pelajaran utama yg berbeza untuk subjek sains dan subjek akaun. Anda tidak menyatakan aliran anda. Anda boleh refer ttg syarat minima dan merit yg terkini dari web atau guru anda untuk membantu mengira berdasarkan result anda sendiri. Memang kelazimannya murid yg ditawar ke ting 6 adalah murid yg tidak layak ke matrikulasi. Namun peluang ke universiti dan politeknik ada.

Salam Potter H
Tidak terbatal jika tersilap nombor phone. Anda perlu print dan simpan penyata untuk bukti bagi memudahlan urusan nanti

Salam shahira
Anda boleh mengemukakan rayuan sewaktu minggu suaikenal

Salam
Calon PDT tidak boleh membuat rayuan untuk PST kerama syarat minimum anda tidak mencukupi

Salam
Ya anda boleh membuat pembetulan ejaan nama ibu sewaktu pendaftaran

Assalamualaikum kaunselor, saya dapat tawaran matrikulasi untuk tahun 2018/2019. Saya kena buat bayaran secara online pada 14hb ni sedangkan keputusan UPU akan keluar 21hb. Kalau saya dah bayar yuran matriks, dan saya dapat tawaran UPU, bolehkah saya minta semula duit yuran tersebut jika saya tak mahu ke matriks?

salam. nak tnya. kalau subjek kimia fizik addmath dpt D dan biologi dpt E , ada peluang ka masuk matrikulasi?

salam. nak tnya. kalau subjek kimia fizik addmath dpt D dan biologi dpt E , ada peluang ka masuk matrikulasi?

Assalam.. nk tanya kalau tersalah isi no slip bsn masa buat pendaftaran online tapi no slip tu diterima nak buat macam mana ya?

Salam, boleh tak pdt sains tukar ke akaun?

Salam
PDT 2 thn untuk matriks sains. Akaun tiada PDT

Kesalahan pada bayaran berkaitan dgn BSN adalah di luar kuasa mayrikulasi. Anda dinasihatkan rujuk kepada BSN untuk aduan dan tindakan seterusnya.

Tiada peluang untuk masuk mayrikulasi jika semua subjek elektif sains tiada kredit iaitu D dan E sahaja

Salam Hanis
Berkaitan dgn yuran bergantung kpd rayuan kamu. Ada yg boleh claim dgn jumlah tertentu jika tawaran yg diperolehi lebih baik iaitu ada list kursus yg dibenarkan pelajar utk mengikutinya dgn claim yg diperolehi semula krn kursus tersebut lebih tinggi kelayakannya dari matrikulasi.

salam. nak tnya...jika subjek kimia dan addmath dapat D , tetapi subjek BI , Bm , math dan sejarah memenuhi syarat kelayakan , boleh membuat rayuan ka untuk ke matrikulasi?

Salam
Kursus di matrikulasi adalah fokus untuk subjek sains sahaja jika anda adalah aliran sains. Satu subjek sains yg tidak kredit terus ditawarkan ke PDT matrikulasi dua tahun. Apalagi untuk dua subjek sains wajib matrikulasi yg anda tidak kredit. Hak anda untuk membuat rayuan namun jika ada pilihan kursus peringkat diploma yg mana pengajaran setiap semester bukanlah berfokus kpd aliran pure sains semata mata tetapi subjek lain juga. Ini krn markah setiap semester itu akan dikumpulkan untuk markah terkumpul matrikulasi atau diploma untuk memohon ke peringkat ijazah. Jika diploma, anda sudah mempunyai tempat belajar dan struggle untuk ke peringkat ijazah. Tetapi matrikulasi jika dapat dua tahun anda perlu maintain subjek sains untuk skor yg terbaik bagi mendapat kursus di peringkat ijazah. Kelemahan anda adalah subjek kimia dan add math yg merupakan subjek wajib matrikulasi

Assalamualaikum cg.. Saya nak tya.. Bolehkah kita mohon rayuan utk tukar kolej matrikulasi??

Waalaikummussalam
Boleh membuat rayuan pertukaran dengan alasan yg munasabah untuk dipertimbangkan

Cikgu,saya nak sangat masuk matriks namun saya bukan pelajar aliran sains dan subjek efektif saya cuma geo,addmath serta sains komputer. Bolehkah saya diterima masuk ke matrikulasi aliran kejuruteraan dgn subjek ini walaupun tiada lukisan kejuruteraan dan kejuruteraan teknikal? Program mana saya akan ditempatkan jika boleh? Selain matriks, apalagi kolej atau universiti sebagai fast lane spt matriks? Saya juga bercita cita ingin belajar ke luar negara.

Assalamualaikum,saya nk tanya bagaimana pula dengan calon persendirian spm??? Adakah calon persendirian spm layak memohon program matrikulasi dan program ijazah di universiti awam???

Salam Farid
Calon persendirian SPM layak melanjutkan pelajaran cuma untuk kemasukan ke institusi tertentu anda perlu melihat syarat kelayakan had umur dan markah kokurikulum 10 markah akan hilang jika anda tidak terlibat dengan sebarang aktiviti kokurikulum. Ini menyebabkan calon persendirian SPM berminat ke IPTS atau agensi IPT yang lain.

Good evening... I'm a SC stream student and I want to become a doctor but I'm not interested in physics what should I do?
I'm taking add maths, maths,chemist,bio,english,bm,moral and history

Physics can choose either with bio. You have to get A or B for Bio. Physic is not compulsary for module 3

Anak saya lupa print borang .mcm mana nak buat

puan boleh check result anak puan untuk tawaran kemasukan melalui web. Puan boleh menghubungi pusat matrikulasi jika namanya tidak tersenarai dan puan ingin mengemukakan rayuan dan borang yang tidak print itu sebagai rujukan jika ada apa masalah yang ingin dirujuk. Jika tidak diprint atau tidak save atau langsung tiada eviden yang anak ada meomohon, memang perlu menghubungi matrikulasi

Cikgu sekiranya saya mendapat tawaran matriks tetapi saya tolak jadi nama saya automatik pergi tingnkatan 6 atau tiada ?

Cikgu sekiranya saya mendapat tawaran matriks tetapi saya tolak jadi nama saya automatik pergi tingnkatan 6 atau tiada ?

Matriks dan ting 6 dua institusi berbeza. Jika nama ada di ting 6 bermakna peluang di sini lebih besar dari permohonan di matriks yg tidak pasti. Tetapi jika anda menolak ke matriks ia bukan automatik nama anda di ting 6.

Assalamualaikum cikgu,

Maaf sekiranya cikgu terpaksa meluangkan masa untuk membaca pertanyaan saya.

Saya merupakan calon SPM 2018 dan mengambil aliran akaun. Saya telah memohon matriks program Perakaunan Profesional. Tetapi, keputusan SPM saya tidak melepasi syarat kelayakkan yang telah ditetapkan. Antaranya saya memperoleh keputusan (B) dalam subjek BI dan PAI, (B+) Prinsip Akaun dan Ekonomi, dan (D) dalam AddMath. Subjek yang lain seperti BM dan SEJ (A-), ModMath dan Scn ialah (A).

Secara dasarnya, saya tidak layak untuk ditawarkan ke program perakaunan profesional.

Soalan saya ialah, adakah saya akan ditawarkan ke program perakaunan biasa atau saya tidak akan mendapat tawaran ke mana-mana program matrikulasi kerana AddMath saya, grednya ialah (D).

Mohon pencerahan daripada pihak cikgu. Oleh itu, saya akhiri dengan ucapan Terima Kasih.

Yang benar, Firdaus.



*UNTUK RUJUKAN CIKGU TENTANG SYARAT KELAYAKKAN MATRIKULASI :-

https://www.permohonan.my/syarat-kelayakan-permohonan-program-matrikulasi/

Salam Firdaus

Berbeza dengan kelas Sains, jika Add Math tidak menepati syarat, maka akan ditawarkan ke kelas dua tahun. Namun bagi Akaun tiada program PDT iaitu program dua tahun. Oleh itu jika anda tidak ditawarkan subjek akaun di matrikulasi, anda boleh menunggu permohonan di peringkat UPU untuk diploma.

Hii. Cikgu. Sy nak apply matriks. Sy pelajaran lepasan spm 2018. Tapi saya x ada ambil add maths. Tpi ada ambil eko. Sy dpt 7A. Sy brrminat nak mohon jurusan perakuanan. Sy pun dah call matriks labuan. Dia kata mungkin boleh mohon.

Assalamualaikum cg...kalu result saya mendapat D dlm add math terapi subjek lain kredit dan mendapat 4A... adakah saya masih berpeluang utk melanjutkan ke matrikulasi teknikal?

Hi
Jika anda tidak mengambil add math, anda telah kurang satu dari syarat wajib matrikulasi itu sendiri kerana itu pegawai yang kamu hubungi hanya menyatakan mungkin boleh mohon tetapi bukan ayat anda boleh dapat

Waalaikummusssalam
JIka satu syarat subjek tidak mencukupi maka anda boleh ditempatkan program dua tahun di matriluasi

Assalamualaikum cikgu, permohonan matriks saya telah diterima. Tetapi apabila saya telah print dan teliti kembali, alamat rumah saya mempunyai kesalahan sedikit. Adakah permohonan saya ditarik balik? Bolehkah saya perbetulkan semula?

Assalamualaikum cikgu, permohonan matriks saya telah diterima. Tetapi apabila saya telah print dan teliti kembali. Terdapat sedikit kesalahan pada alamat rumah saya. Adakah permohonan saya ditarik balik? Apakah yang perlu saya lakukan untuk perbetulkan kembali?

Assalamualaikum,cikgu bagaimana sekiranya rayuan matrikulasi ttp ditolak

Salam Idham
Apabila mendaftar di matrikulasi nanti, perbetulkan alamat anda.

Waalaikummusssalam

Jika permohonan matrikulasi yang rayuan pun tidak diterima masih lagi anda berpeluang ke tingkatan enam, diploma di university awam mengikut kelayakan anda atau politeknik

hai cikgu nak tanya saya dapat aliran sains tpi sy program 2 tahun akan tetapi saya ingin mengambil jurusan akaun. adakah saya masih mengambil program 2 tahun jika saya berjaya menukar jurusan?

hai cikgu nak tanya saya dapat aliran sains tpi sy program 2 tahun akan tetapi saya ingin mengambil jurusan akaun. adakah saya masih mengambil program 2 tahun jika saya berjaya menukar jurusan?

cikgu saya mendapat:
bm A
bi C+
math B
sejarah B+
kimia D
addmath D
fizik C+
bio C+
moral A-
cikgu layakah saya memohon jurusan akaunn?

JUrusan akaun tidak menawarkan tempat untuk pemohon dua tahun. Hanya aliran sains yang ada program dua tahun.

Untuk pengambilan matrikulasi akaun memerlukan kredit dalam Add Math sejak tahun 2017 kalau cikgu tidak silap. Entri post blog ini adalah lama tahun 2016 yang mana entri syarat natrikulasi akaun masih lagi minimum lulus

Asalam ckgu. Kwn saya credit smua subjek sains core tapi dia gagal admth. Dia mohon matrik dn prmohonan gagal. Lpastu dia buat rayuan. Ade pluang tak utk dia brjaya msuk matrik hsil rayuan td?

Salam sejahtera,saya mahu bertanya kalau tidak ada Meth tambahan. Apakah ada peluang masuk matrikulasi cikgu? Terima kasih

Waalaikummussalam Zuzul
Pemohon yang mendapat D untuk add math semata mata akan ditawarkan matrikulasi dua tahun tetapi jika gagal agak tipis peluangnya.

Salam sejahtera
Jika tiada Add Math memang tidak dapat dipertimbangkan ke matrikulasi kerana ia merupakan subjek wajib pemohon

Assalamualaikum cikgu, saya nak tanya kalau masa spm sye tak ambik subjek biologi, boleh ke ambik aliran sains di matrikulasi? masa spm sye ambik sains teknikal iaitu subjek fizik, kimia, addmaths dan prinsip perakaunan. boleh ke mohon untuk ambik aliran sains modul 1 di matrikulasi?

Assalamualaikum cikgu , saya mahu berhenti daripada mengambil Diploma. Saya dapat rasakan jiwa saya tidak sesuai dengan kehidupan Diploma. Saya telah pun mendapat tawaran Matriks panggilan pertama iaitu di Johor dalam jurusan Perakaunan bagi sesi 2019/20 tetapi saya menolak kerana pada ketika itu saya berfikiran mahu memasuki Diploma. Tetapi setelah saya fikir semula tentang Diploma , jiwa saya memang tidak serasi. Persoalannya boleh tak saya mohon semula Matriks untuk panggilan kedua?

Assalam cg , sya pelajar matrikulasi perakaunan jadi masa degree boleh tak saya nak mohon bidang bhasa arab sbb cita cita saya berkaut dgan bahasa arab ? Boleh repon cg

Assalam cg , sya pelajar matrikulasi perakaunan jadi masa degree boleh tak saya nak mohon bidang bhasa arab sbb cita cita saya berkaut dgan bahasa arab ? Boleh repon cg

Assalammualaikum,nak tanya.Adakah boleh masuk matrikulasi kalau Bahasa Inggeris tidak kredit iaitu D tetapi semua subjek yg diperlukan dapat melepasi kelayakan?

Aslm cg,adakah saya layak jika bahasa inggeris D untuk mengambil PDT di matriks?

«Oldest   ‹Older   401 – 600 of 620   Newer›   Newest»
 

Telegram Channel