18 May 2017

Bengkel KIK Horizon Baru

Hari ni bengkel ke 3 kursus KIK dijalankan dan saya rasa kepala saya sangat sarat dgn ilmu untuk dua hari ini. Input yg baru dan berbeza dgn bengkel KIK Guru Cemerlang pada tahun lepas yg saya hadiri dan dikenali sbg kik horizon baru. 

Wah..byk betul tools yg digunakan untuk kita berfikir secara kreatif dan inovatif. Ia benar benar wow untuk projek kita menjadi wow.
Bak kata jurulatih kata Pn Suharni dan Pn Maznah yg byk terlibat dgn aktiviti KIK..produk yg bagus semata mata bukanlah penentu kejayaan tetapi teamwork..progress..dan mengikut dokumentasi bergambar dan bertulis dgn kreatif dan masing masing menguasai part masing masing .

Kami dijemput mewakili team Psikologi Kaunseling untuk pertandingan peringkat kebangsaan pada bulan September nanti. Memandangkan team kaunselor sekolah kami sudah mempunyai team KIK kami sendiri di sekolah iaitu selain dari barisan kaunselor, ialah barisan guru subjek iaitu guru cemerlang Kimia Pn Sharin, penyelaras VLE Frog sekolah iaitu Pn Norliza Borhan dan setiausaha HEM iaitu Pn Nafsah Mohd Shah. maka kami menggunakan team KIK SMK Cheras untuk bertanding di peringkat kebangsaan nanti dengan mempertaruhkan projek eklien kami. Saya akan share power point KIK Horizon Baru di entri akan datang apabila saya sudah memperolehi bahan-bahan KIKdari powerpoint penceramah dan jurulatih KIK kami. Yang pastinya tools kemahiran berfikir kreatif dan kritis ini boleh diaplikasikan dalam kehidupan seharian kita.

Satu tips yang berguna lagi ialah
1) ambil sahaja gambar sewaktu dalam proses pembinaan projek seperti gambar bermesyuarat, gambar mencari bahan bersama, tetapi yang penting gambar tersebut ceria
2)gambar kumpulan jangan formal sangat tetapi lebih kepada keceriaan dan keseronokan bekerja.
3)guna pelbagai tools dalam kemahiran berfikir

Antara perkara yang kami perlu buat segera
1) Pilih bilik KIK yang sesuai kami untuk menjana fikiran dan menyimpan bahan KIK
2) Pembahagian tugas
3) Semua bahan difailkan setempat
4) Pelan perancangan KIK dihasilkan
5) Menyediakan dokumentasi

Semoga kami berjaya . Doakan kami ye kenalan media sosial semua ;)

Finally I manage
To complete my module :)
































11 comments

salam...sy bru nk join kik jugak..ada lagi x slide kik horizon baru?

Salam Sulaihah,
Kami belajar KIK Horizon Baru tetapi tiga bulan sebelum bertanding,kami dimaklumkan untuk pertandingan masih lagi thn 2017 ini KPM guna KIK lama. Yg membezakannya adalah viva. Boleh beri email anda untuk saya share bahan yg ada.

Puan Norhaiza, mohon kongsi maklumat berkenaan slide KiK Horizon baru di email aaya amiruddien.ahmad@gmail.com semoga allah memberkati ilmu yang puan kongsi kepada saya. Tq.

Salam Amir,
Saya dah email setakat bhn yg ada pada saya sampai bengkel 4 je sbb KPM minta pertandingan ni format KIK lama semula maka kami dah tak teruskan kursus Horizon Baru.

Salam puan.. boleh tak emelkan saya KIK Horizon Baharu. alyanulmilia@gmail.com

Terima kasih puan...

ada sesiapa yg boleh email pd sy contoh satu projek yg lengkap dokumentasi nya untuk dikembangkan ilmu ini. sy baru belajar.

email- fizasu111@gmail.com

terima kasih

Assalamualaikum..blh share KIK HB ke eyesha81@gmail.com..terima kasih,puan.

Semoga mendapat kejayaan dlm pertandingan nti...

Salam puan. Boleh kongsikan satu contoh projek KIK horizon baharu. Terima kasih.

vianmuil@gmail.com

Salam
Maaf saya tidak melaksanakan pembentangan mengikut format horizon baru kerana pada bengkel ke 4 , kami dimaklumkan bahawa KPM masih menggunakan format lama dan fasilitator kami terpaksa membimbing kami mengikut format lama pula.

Salam puan, saya ingin tahu apa yg perlu ada dalam slide pembentangan untuk KIK Zon Baharu dan apa yg perlu ada dalam montaj selama 3 minit.. Segala jasa baik puan amatlah dihargai.

Salam puan.. boleh tak emelkan saya KIK Horizon Baharu. eidzal@gmail.com

Terima kasih puan...

 

Telegram Channel