24 April 2020

Panduan Tulis Skrip Penerbitan Televisyen


Jumaat 1 Ramadhan

Keberkatan 1 Ramadhan , saya dapat keluar drive dan merasa pancaran cahaya matahari yang panas dan nyaman. Setelah 6 minggu tidak keluar rumah langsung, perasaan bercampur -campur. bawa kereta pun slow nak dapatkan balik keyakinan membawa kereta..melepasi 3 road block sampai juga ke Bukit Kiara.



Saya ke Bahagian Teknologi Pendidikan untuk projek kaunseling BPSH KPM bagi siaran televisyen. Saya ditugaskan sebagai penulis skrip infografik untuk siaran TV pendidikan  berdurasi 3 minit. Buat masa ini projek ini untuk 5 kali slot bergantung pada keadaan PKP semasa. Yang pergi ke taklimat ini adalah team untuk penerbitan 1 hingga 2 dulu. Hanya yang tinggal di KL, Selangor dan putrajaya datang ke mesyuarat ini. Team utama adalah pereka grafik, penulis skrip, voice over  dan verifikasi. Saya wakil untuk bahagian Penulisan Skrip. Ezalinda bahagian voice over, Kak Azita bahagian verifikasi team 1. Subhi bahagian verifikasi team 2 , Azli voice over team 2. pojek yang perlu diusahakan segera maka kami antara team terawal untuk rakaman segera projek penerbitan untuk slot kaunseling infografik.

Belajar tentang membina skrip dan kami dibenarkan share untuk panduan. Semoga mudah untuk dirujuk saya park slaid ini di sini. Semoga yang berminat dengan penulisan skrip juga dapat mendapat input berguna.




































Lesen memandu mati daaaa..
hikmah pkp baru sedar ..


 

Telegram Channel