20 September 2020

TS25 Bersama Rakan Elit IAB: Pelan Intervensi Transformasi Sekolah Dan OPPM.



Sebagai kumpulan Middle Leader Team (MLT) dan senior leader team SLT(SLT)  di sekolah, hari ini kami diberi taklimat oleh pihak IAB mengenai program transformasi sekolah TS25. Sekolah kami dipilih sebagai sebuah sekolah TS25 kohort untuk 2020 ini. 

Saya share slaid yang digunakan untuk pembentangan. Slaid penuh pada link di bawah



Saya? Ia bukan berkaitan dengan tugas guru kaunseling ye. Ada yang bagitau TS25 ini menambahkan tugas. Sebenarnya TS25 ini bukan menambahkan tugas guru kaunseling tetapi jika ada dalam pelan intervensi tersebut khidmat anda diperlukan maka di situ baru timbul peranan guru kaunseling tersebut. Tugas masih lagi dalam skop tugas anda disesuaikan dengan pelan intervensi sekolah. Sudah tentu jika anda faham setiap fungsi gred anda berada, anda diperlukan untuk fokus tersebut sama ada MLT dan SLT adalah tugas guru gred 48 ke atas. 

Di sekolah saya, memandangkan saya memegang fokus 1 kualiti guru melalui kajian tindakan dan inovasi maka saya dilantik selaku ketua iaitu orang yang bertanggungjawab menyelaras kajian tindakan dan inovasi peringkat sekolah. JIka tidak ada TS 25 ini, saya memang ketua kajian tindakan dan inovasi sekolah, cuma dengan adanya TS25 kita dibimbing melaksanakannya dalam bentuk sebagai pemimpin merancang dan mempunyai hala tuju yang sistematik. 

Rakan elit iaitu IAB memaklumkan selepas ini apabila perjumpaan akan dijalankan, rakan elit akan terus berjumpa dengan guru penyelaras untuk fokus tersebut.  














Orait jom kita tengok taklimat yang diberikan mengenai apa

- Fasa ke 3 TS25 iaitu transformasi sekolah

Yang perlu disediakan

- Mewar warkan ahli SLT dan MLT kepada pihak warga sekolah
- Memperkenalkan pengerusi setiaprogram dalam pelan intervensi TS25 yang dirangka oleh sekolah

- Banner mengenai sekolah TS25

- Beza coaching dan mentoring: 
Coaching dari sesiapa sahaja tiada kepakaran khusus manakala mentoring perlu ada kepakaran khusus pada protege untuk mentoring protege menjalankan tugas.

Mentor skpmg2 tiada murid yang belajar secara aktif dan tiada joy of learning oleh itu perlu mentor tunjuk kepada orang yang dibimbing.

Guna SWOT untuk rujukan bertindak dan garis panduan mengikut strategi untuk mencabagaimana pengurusan tertinggi melaksanakannyaai matlamat:

bagaimana pengurusan tertinggi melaksanakannya?

Guna role model 
 menggunakan model OSCAR coaching
O : Outcome
S: Situation
C : Choices
A: Actions
R : Reviews


atau OSKAR develop by coaches Mark McKergrow and paul Z. Jackson menekankan progress dan pencapaian

O : Outcome
S: Scale, rate yourself
K : Know-How
A: Affirm /Actions
R : Review


Rujuk kuadran DISC

Individu letak sendiri matlamat dan menggunakan kendiri OSCAR. MLT boleh profiling 


Jenamakan program dengan nama yang dan istilah yang boleh diterima oleh semua kaum dan mempunyai panggilan yang signifikan dan sedap di dengar

Mempunyai pelan kontigensi dan risiko yang praktikal bagi setiapelan strategik/tektikal dan operasi yang kita drafkan. pelan kontigensi berupaya dijadikan pelan jika benar-benar diperlukan dan ia bukan sekadar pelan tangkap muat.

OPPM menggunakan simbol yang difahami Carta alir yang difahami oleh warga sekolah. Perubahan mana yang penting atau tidak



Nasi dagang Kelantan
Is always the best breakfast 
Just you and your lovely mum


 

Telegram Channel