4 August 2019

Garis Panduan Penarafan Kaunseling Dan Disiplin Kebangsaan KPM 2019




Tahun ini tiada lagi pertandingan amalan terbaik dijalankan tetapi digantikan dengan penarafan kaunseling dan disiplin peringkat kebangsaan 2019. Ada 6 kategori penarafan untuk kaunseling untuk sekolah rendah dan menengah adalah:
1) Pengurusan Sahsiah Terpuji Gemilang
2) Pengurusan Kaunseling Berfokus Berimpak
3) Pengurusan Kerjaya Efektif
4) Program Minda Sihat Proaktif
5) Perkhidmatan Kaunseling Cemerlang
6) PRS Terbilang

Saya hanya printscreen berkaitan kaunseling sekolah menengah sahaja. Anda boleh download dari link biru di bawah untuk membelek 80 muka surat skema pemarkahan penarafan.

Garis Panduan Penarafan Kaunseling Dan Disiplin Kebangsaan 2019

Apa yang penting anda boleh kenalpasti setiap item jika ada atau tidak anda lakukan. Ini kerana skema merupakan perkara perkara yang perlu ada dalam pengurusan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling. Jika anda buat senarai semak anda boleh lihat jika anda berada dalam pengurusan yang betul atau tidak sekurang-kurangnya skala 1 iaitu ada bagi setiap item. jika penilaian kendiri melebihi 1 lagi baik tetapi pastikan semua item ada.Contohnya jika anda meneliti item kerjaya efektif. Skema yang ada memerlukan anda untuk meneliti setiap item ada atau tidak. Jika ada pengurusan kerjaya anda adalah berada pada track yang betul. Jika tiada, buat penambahbaikan. Letakkan skala 2 hingga  4 jika setiap item tu memang ada dan dalam keadaan terurus .

Tengok pada skor masing masing selepas penilaian kendiri dijalankan....dimanakah tahap pengurusan anda bagi setiap kategori penarafan?

Good luck

Hari Persahabatan
Buat sahabat sahabat karibku
Dari sekolah hingga kini
Kalian masih dalam doaku :)




























 

Telegram Channel