23 March 2017

Syarat minimum kemasukan ke matrikulasi KPM mulai 2017

Berdasarkan surat bertarikh 27 Januari 2017 mengenai perubahan terkini syarat minimum kemasukan ke program matrikulasi KPM yg terkini. Dimana yg ketara mengenai syarat minimum ke matrikulasi perakaunan dari E kepada C. dari lulus shj kpd kredit.
Matrikulasi sains teknikal dari E Kimia kpd D kimia dan dari B Lukisan Kejuruteraan kpd C bersama pilihan kombinasi subjek lain bukan semata mata Lukisan Kejuruteraan. Jika sblm ini, murid wajib ambil paper Lukisan Kejuruteraan untuk melayakkan ke matriks aliran teknikal dgn syarat B. Tetapi kini ia menjadi subjek pilihan bersama kombinasi elektif subjek yg lain dimana murid boleh memilih minimum C dari subjek lain seperti lampiran di bawah. 

Semua subjek Sejarah wajib lulus untuk kemasukan ke matrikulasi. Dgn syarat minimum terbaru ini, maka murid yg berminat dgn aliran perakaunan perlu score juga sekurang kurangnya kredit untuk dipertimbangkan permohonan mereka. Bagi yg lemah Kimia boleh fokus kpd aliran matrikulasi teknikal.

Bukit Merah
Waterpark..


4 comments

Adakah syarat ini untuk kemasukan calon spm 2017 ke matrikulasi?? Mohon beri penjelasan..

Ya..cikgu difahamkan demikian oleh pegawai matrikulasi

Saya mendapat result spm yg kurang cemerlang
BM = B+
BI = C+
SJ = B+
MATHS = A
SAINS = A
P. AKAUN = C
EKONOMI ASAS = B+
SENI = A-
ADD MATHS = C
SAINS PERTANIAN = A-
adakah saya layak ke program matrikulasi. Dan satu lagi saya terlupa untuk kemas kini matrikulasi adakah memberi kesan terhadap permohonan ke matrikulasi.

Bilakah tarikh permohonan ke matrikulasi bagi lepasan spm 2017 dibuka?

 

Telegram Channel