Hari ini dateline untuk pertandingan inovasi guru bagi WPKL. Sepatutnya cuti sek baru baru ini saya akan duduk dengan guru sekolah saya untuk pemurnian bahan inovasi, iya walaupun saya guru kaunseling tetapi saya merupakan penyelaras kajian tindakan dan inovasi sekolah merangkap jurulatih untuk warga guru yang terlibat dgn inovasi bagi mewakili sekolah. Namun apabila perintah PKP dikeluarkan, kena online dgn wasap. video call dan telefon sahaja.
Takpe cikgu....menang kalah belakang kira. Saya teruja membimbing guru yang berani mencuba dan ingin mencuba membina inovasi.
Sepanjang pengalaman saya menyertai pertandingan inovasi peringkat negeri, kebangsan dan antarabangsa dan menjadi julatih guru akademik pula, saya mendapati rubrik pemarkahan pertandingan inovasi adalah berdasarkan 5 prinsip berikut
1. Kesesuaian idea
2. Kebolehlaksanaan Inovasi
3. Kesan Kepada pengajaran dan pembelajaran
(kalau inovasi bimbingan dan kaunseling: kesan kemenjadian murid)
4. Potensi Inovasi Untuk Disebarluas
5. Keberkesanan Kos
Saya share rubrik untuk pertandingan inovasi peringkat JPWPKL
Saya share rubrik untuk pertandingan inovasi peringkat JPWPKL
BIL
|
ASPEK
|
KRITERIA ITEM
|
SKALA
|
||
1
|
Kesesuaian
Idea
(10%)
|
1.1
|
Keaslian
idea yang dikemukakan
|
1
|
Idea
asli
|
2
|
Idea
asli dan sesuai untuk kes tertentu sahaja
|
||||
3
|
Idea
asli dan sesuai untuk banyak kes
|
||||
4
|
Idea
asli dan menunjukkan kualiti yang baik dan merentas kurikulum
|
||||
1.2
|
Hubungkait
dengan teras dalam mana-mana dasar KPM atau pendekatan pengajaran dan
pembelajaran (PdPc)
|
1
|
Ada
hubungkait tetapi tidak terkini
|
||
2
|
Ada
hubungkait dengan dasar-dasar terkini
|
||||
3
|
Ada
hubungkait dengan dasar-dasar terkini dan pendekatan PdPc
|
||||
1.3
|
Idea
kreatif, menarik dan dapat membantu guru
|
1
|
Idea
kreatif tetapi kurang menarik dan tidak dapat membantu guru
|
||
2
|
Idea
kreatif, menarik dan dapat membantu guru (terhad kepada satu mata pelajaran
sahaja)
|
||||
3
|
Idea
kreatif , menarik dan dapat membantu guru (boleh digunakan dalam pelbagai
mata pelajaran)
|
||||
2
|
Kebolehlaksanaan Inovasi
(10%)
|
2.1
|
Cara
penggunaan inovasi mudah difahami dan dilaksanakan oleh guru dan kumpulan
sasaran
|
1
|
Cara
penggunaan mudah difahami oleh guru
|
2
|
Cara
penggunaan mudah difahami oleh guru dan kumpulan sasaran
|
||||
3
|
Cara
penggunaan mudah difahami dan dilaksanakan oleh guru dan kumpulan sasaran.
|
||||
2.2
|
Setiap
fasa/aktiviti diterangkan dengan terperinci dan jelas dari segi kandungan dan
strategi
|
1
|
Setiap
fasa/ aktiviti diterangkan secara ringkas dari segi kandungan
|
||
2
|
Setiap
fasa/ aktiviti diterangkan secara ringkas dari segi kandungan dan strategi
|
||||
3
|
Setiap
fasa/ aktiviti diterangkan dengan terperinci dan jelas dari segi kandungan
dan strategi
|
||||
2.3
|
Penerangan
disokong dengan gambar, gambarajah, slaid, carta dan sebagainya
|
1
|
Penerangan
disokong dengan salah satu elemen sama ada gambar/ gambarajah/ slaid/ carta /
lain-lain
|
||
2
|
Penerangan
disokong oleh lebih daripada satu elemen berikut: gambar/ gambarajah/ slaid/
carta/ lain-lain.
|
||||
2.4
|
Contoh
kepelbagaian kegunaan inovasi diberi
|
1
|
Hanya
satu contoh kepelbagaian kegunaan inovasi yang diberi.
|
||
2
|
Lebih
daripada satu contoh kepelbagaian inovasi yang diberi.
|
||||
3
|
Kesan
Kepada Pembelajaran dan pemudahcaraan (PdPc)
(50%)
|
3.1
|
Berkaitan
dengan PdPc dalam konteks menterjemah kurikulum
|
1
|
Ada
kaitan dengan PdPc
|
2
|
Ada
kaitan dengan PdPc dalam konteks menterjemah kurikulum
|
||||
3
|
Ada
kaitan dengan PdPc dalam konteks menterjemah kurikulum dan mudah difahami
oleh kumpulan sasaran
|
||||
4
|
Ada
kaitan dengan PdPc dalam konteks menterjemah kurikulum, mudah difahami
dan mudah dilaksanakan oleh kumpulan
sasaran
|
||||
5
|
Ada
kaitan dengan PdPc dalam konteks menterjemah kurikulum, mudah difahami
dan mudah dilaksanakan serta
merangsang murid-murid untuk berfikir
|
||||
6
|
Memenuhi
kriteria 5 serta boleh dijadikan contoh
|
||||
3.2
|
Menjadikan
PdPc lebih menarik , seronok dan berkesan
|
1
|
PdPc
seronok tetapi tidak berkesan
|
||
2
|
PdPc
menarik, seronok tetapi tidak berkesan
|
||||
3
|
PdPc
menarik, seronok dan berkesan
|
||||
4
|
PdPc
menarik, seronok dan berkesan serta membantu memberi pengalaman sebenar yang
boleh meransang aktiviti sendiri kumpulan sasaran
|
||||
5
|
PdPc
menarik, seronok dan berkesan serta mendorong kumpulan sasaran untuk
menyiasat dengan lebih mendalam perkara yang diajar.
|
||||
6
|
Memenuhi
kriteria 4 & 5
|
||||
3.3
|
Mencabar
dan bermakna serta seterusnya meningkatkan kemahiran berfikir kumpulan
sasaran
|
1
|
Bermakna
kepada kumpulan sasaran
|
||
2
|
Mencabar
dan bermakna kepada kumpulan sasaran
|
||||
3
|
Mencabar,
bermakna dan seterusnya meningkatkan kemahiran berfikir kumpulan sasaran
|
||||
4
|
Mencabar,
bermakna, meningkatkan kemahiran berfikir dan memberi pengalaman baharu
kepada kumpulan sasaran
|
||||
5
|
Mencabar,
bermakna, meningkatkan kemahiran berfikir serta memberi pengalaman baharu
kepada kumpulan sasaran untuk mencipta sesuatu yang kreatif dan inovatif
|
||||
6
|
Memenuhi
kriteria 5 serta boleh dijadikan contoh
|
||||
3.4
|
Keupayaan
menyelesaikan masalah-masalah utama yang dihadapi oleh kumpulan sasaran
sebelum inovasi diperkenalkan
|
1
|
Boleh
mengetahui punca masalah yang dihadapi oleh kumpulan sasaran
|
||
2
|
Boleh
memahami punca masalah yang dihadapi oleh kumpulan sasaran
|
||||
3
|
Boleh
menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh kumpulan sasaran
|
||||
4
|
Boleh
menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh kumpulan sasaran dengan cara yang
mudah
|
||||
5
|
Boleh
menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh kumpulan sasaran dengan cara yang
mudah dan menarik
|
||||
6
|
Boleh
menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh kumpulan sasaran dengan cara yang
mudah, menarik dan boleh dijadikan contoh
|
||||
3.5
|
Merangsang
dan meningkatkan pembelajaran berkesan selepas inovasi dilaksanakan
|
1
|
Bahan
inovasi dapat merangsang pembelajaran
|
||
2
|
Bahan
inovasi dapat merangsang dan meningkatkan pembelajaran
|
||||
3
|
Bahan
inovasi dapat merangsang dan meningkatkan pembelajaran berkesan serta mudah
digunakan
|
||||
4
|
Bahan
inovasi dapat merangsang, meningkatkan pembelajaran berkesan dan mendorong murid
untuk mendapat pengalaman sebenar
|
||||
5
|
Bahan
inovasi dapat merangsang, meningkatkan pembelajaran berkesan, mendorong murid
untuk mendapat pengalaman sebenar dan memberi kesan yang positif kepada pencapaian murid
|
||||
3.6
|
Meningkatkan
minat dan keyakinan serta mengukuhkan kemahiran kumpulan sasaran melalui
pengaplikasian inovasi
|
1
|
Meningkatkan
minat kumpulan sasaran
|
||
2
|
Meningkatkan
minat dan keyakinan kumpulan sasaran
|
||||
3
|
Meningkatkan
minat dan keyakinan serta mengukuhkan
kemahiran kumpulan sasaran
|
||||
4
|
Meningkatkan
minat, keyakinan serta mengukuhkan
kemahiran kumpulan sasaran dan mudah dilaksanakan
|
||||
5
|
Menepati
kriteria 4 dan boleh dijadikan contoh
|
||||
3.7
|
Melatih
kumpulan sasaran bukan sahaja untuk belajar secara berdikari tetapi juga
untuk bekerjasama dan berkongsi pengetahuan
|
1
|
Tidak
dapat melatih kumpulan sasaran untuk belajar secara berdikari
|
||
2
|
Dapat
melatih kumpulan sasaran untuk belajar secara berdikari
|
||||
3
|
Dapat
melatih kumpulan sasaran untuk belajar secara berdikari, bekerjasama
dan berkongsi pengetahuan bersama kumpulan sasaran
|
||||
4
|
Dapat
melatih kumpulan sasaran untuk belajar secara berdikari, bekerjasama, berkongsi pengetahuan bersama kumpulan
sasaran dan kumpulan lain
|
||||
5
|
Dapat
melatih kumpulan sasaran untuk belajar secara berdikari, bekerjasama,
berkongsi pengetahuan dan membimbing kumpulan lain
|
||||
3.8
|
Pengetahuan
dan kemahiran dapat digunakan dalam menyelesaikan masalah kehidupan sebenar
|
1
|
Pengetahuan
dan kemahiran yang diperolehi tidak dapat digunakan dalam menyelesaikan
masalah kehidupan sebenar
|
||
2
|
Pengetahuan
dan kemahiran yang diperolehi hanya dapat digunakan dalam menyelesaikan
masalah pembelajaran
|
||||
3
|
Pengetahuan dan kemahiran yang diperolehi dapat
digunakan dalam menyelesaikan masalah pembelajaran dan kehidupan sebenar
|
||||
4
|
Pengetahuan dan kemahiran yang diperolehi dapat
digunakan dalam menyelesaikan masalah pembelajaran dan kehidupan sebenar
dengan mudah
|
||||
5
|
Menepati
kriteria 4 dan boleh dijadikan contoh
|
||||
3.9
|
Meningkatkan
prestasi pencapaian kumpulan sasaran (Analisis data disediakan)
|
1
|
Tiada
peningkatan
|
||
2
|
Ada
peningkatan yang minimum
|
||||
3
|
Ada
peningkatan yang ketara
|
||||
3.10
|
Data
mencukupi untuk menyokong kesimpulan
|
1
|
Data
tidak mencukupi
|
||
2
|
Data
yang diberikan mencukupi tetapi tidak
dibuat analisis
|
||||
3
|
Data
yang diberikan mencukupi dan disertakan dengan analisis
|
||||
4
|
Potensi
Inovasi Untuk Disebarluaskan
(15%)
|
4.1
|
Melibatkan
pemasangan/ penghasilan bahan dengan mudah
|
1
|
Tidak
mesra pengguna dan mengambil masa yang lama untuk dipasang
|
2
|
Tidak
mesra pengguna
|
||||
3
|
Mesra
pengguna dan mudah dipasang
|
||||
4
|
Mesra
pengguna, mudah dipasang dan pemasangan dalam masa yang singkat
|
||||
5
|
Mesra
pengguna, mudah dipasang oleh sesiapa, pemasangan dalam masa yang singkat dan
tidak memerlukan ramai tenaga kerja untuk memasang
|
||||
4.2
|
Manfaat kepada para
pendidik yang lain dalam aspek meningkatkan prestasi kerja dan penjimatan
masa
|
1
|
Tidak
memberi manfaat kepada pendidik/mata pelajaran lain
|
||
2
|
Memberi
manfaat kepada pendidik/mata pelajaran tertentu sahaja
|
||||
3
|
Memberi
manfaat kepada pendidik/ mata pelajaran lain
|
||||
4
|
Memberi
manfaat kepada para pendidik lain
dalam aspek meningkatkan prestasi kerja
|
||||
5
|
Memberi
manfaat kepada para pendidik lain
dalam aspek meningkatkan prestasi kerja dan penjimatan masa
|
||||
6
|
Memberi
manfaat kepada para pendidik lain
dalam aspek meningkatkan prestasi kerja dan penjimatan masa serta berpotensi
untuk dikomersialkan
|
||||
4.3
|
Mudah
alih (Mobile)
|
1
|
Tidak
mudah alih dan sukar disimpan
|
||
2
|
Tidak
mudah alih tetapi mudah disimpan
|
||||
3
|
Mudah
alih tetapi sukar disimpan
|
||||
4
|
Mudah
alih dan mudah disimpan
|
||||
5
|
Keberkesanan
Kos
(15%)
|
5.1
|
Kemudahan
bahan/ peralatan diperolehi dan dibina serta jumlah kos operasinya
|
1
|
Penggunaan
kos yang tinggi
|
2
|
Kos
tinggi tetapi bahan mudah diperolehi
|
||||
3
|
Kos
murah , bahan mudah diperolehi
|
||||
4
|
Kos
murah , bahan mudah diperolehi namun
kos operasi yang tinggi
|
||||
5
|
Kos
murah, bahan ganti mudah diperolehi dan kos operasi yang rendah
|
||||
6
|
Kos
murah, bahan ganti mudah diperolehi, kos operasi yang rendah dan dibuat
daripada bahan kitar semula
|
||||
5.2
|
Boleh
diguna pakai berulang kali
|
1
|
Boleh
digunakan sekali sahaja dan kos gantian yang mahal
|
||
2
|
Boleh
digunakan beberapa kali tetapi kos gantian yang mahal
|
||||
3
|
Boleh
digunakan beberapa kali, kos gantian yang murah tetapi sukar diperolehi
|
||||
4
|
Boleh
digunakan beberapa kali, kos gantian yang murah tetapi mudah diperolehi
|
||||
5
|
Boleh
digunakan beberapa kali tanpa melibatkan kos gantian
|
||||
5.3
|
Ketahanan
(Durability)
|
1
|
Mudah
rosak dan sukar diselenggara
|
||
2
|
Mudah
rosak tetapi mudah diselenggara
|
||||
3
|
Tidak
mudah rosak tetapi sukar diselenggara
|
||||
4
|
Tidak
mudah rosak dan mudah diselenggara
|
||||