6 March 2020

SPM Ulangan Adalah Peluang Kedua: Faedah Mengulang Subjek




Selesai majlis penyerahan slip keputusan SPM. Apa yg anak anak dapat? Keputusan itulah yg digunakan untuk menyambung pelajaran. 

Bagi yg tidak memperolehi keputusan yg baik..dan ada yg gagal cikgu nak kena promosi untuk mereka ambil SPM ulangan. Fikir jangka masa panjang, sila ambil. Banyak kelebihannya dari anda meratap dan mengambil keputusan untuk lupakan sahaja dan bekerja. 

Masih diberi peluang untuk mengubahnya..anda harus grab peluang ini. 


Terdapat dua kali setahun untuk menduduki ujian SPM ulangan iaitu pada bulan Jun dan November

TARIKH PENDAFTARAN : 1 MAC – 31 MAC 2020 untuk mengulang kertas peperiksaan bulan Jun atau November

jangan anggap peperiksaan bulan Nov nantilah..aku daftar bulan Nov. Anggapan ini salah ye. Daftar bulan Mac untuk mengambil peperiksaan Jun atau Nov. 


JUN
NOV
Sesi peperiksaan SPM Ulangan
Fasa 1

melibatkan tiga kertas peperiksaan sahaja

BM, Sejarah dan Matematik
Fasa 2

melibatkan semua subjek
pada tarikh yang sama dengan calon SPM tahun semasa
TARIKH PEPERIKSAAN
Ujian Lisan

2 Jun – 30 Jun 2020

Ujian Bertulis
23 Jun – 25 Jun 2020


Fasa 1
5 – 14 Oktober 2020

Fasa 2
2 – 19 November 2020
BAYARAN PEPERIKSAAN
BM : RM 12
SEJ : RM 12
MATH : RM 10.50

BI : RM 20.50
Subjek lain ada yang berharga RM 10.50 ada yang berharga RM 12
SEMAKAN KEPUTUSAN
Ogos 2020
Mac 2021


Mengapa perlu mendaftar untuk SPM Ulangan BM, Sejarah atau Matematik? 


FAEDAH PERTAMA
Subjek killer murid ialah Matematik . Jika anda sekadar lulus Matematik, pilihan anda ke IPT  semakin terhad apatah lagi jika gagal Matematik! Oleh itu jika Matematik sahaja yg menyebabkan anda tidak layak ke kursus di laluan kursus akademik manakala pakej subjek lain sudah kredit ke atas, maka lebih baik anda mengulang Matematik agar anda berpeluang ke intake yg berikutnya sama ada Nov/Dis atau tahun hadapannya kerana anda akan mendapat result pada bulan Ogos. Jika anda berminat dgn kursus kemahiran  tinggi pula..anda boleh menggunakan SPM Ulangan untuk mendapatkn kredit Math dan seterusnya ke kursus kemahiran tinggi dengan menceburi diploma. Walaupun terlewat masuk tapi berbanding dgn rakan sebaya yg menceburi kemahiran dgn lulus Math sahaja dan menceburi sijil skm tahap 1 dan 2..anda masih lagi boleh melompat ke kursus diploma sebaik sahaja kredit Math. Dan laluan melanjutkan pelajaran dan menjadi tenaga pengajar juga mempunyai prospek yg lebih tinggi. Ini kerana politeknik akan membuka permohonan pada bulan Nov melalui laman webnya sendiri 

FAEDAH KEDUA
 Jika anda setakat lulus BM sahaja, sukar mendapat tempat di IPT awam. Malahan syarat kredit adalah wajib. Malahan untuk jawatan tertentu di sektor awam juga inginkan BM yg kredit di peringkat SPM. Begitu juga jika anda ingin melanjutkan pelajaran, ada kursus di peringkat ijazah yang meletakkan BM yg kredit di peringkat SPM . Lebih baik anda mengulang BM, jika anda tidak mendapat kredit! 

Walaubagaimanaun jika BM anda sekadar lulus, dan subjek lain cukup syaratnya anda masih boleh memohon politeknik metro

FAEDAH KETIGA
Bagi  Sejarah dan BM ialah unik kerana wajib  subjek ini lulus di peringkat SPM untuk melayakkan anda mendapat sijil SPM. Kegagalan lulus subjek tersebut  menyebabkan anda tidak layak mendapat sijil SPM...dan hanya kursus kemahiran setaraf gagal SPM yg anda layak walaupun memperolehi 5A.  Tidak layak mendapat sijil SPM umpama tiada lesen besar untuk menyambung pelajaran dan juga kerja yang sesuai dengan tahap kebolehan anda semata mata kerana Sejarah anda tidak dapat sijil SPM. Oleh kerana itu Sejarah ditawarkan seawal bulan Jun untuk diulang bagi membolehkan keputusan yang keluar pada bulan Ogos tahun ini juga membolehkan anda sempat menyambung pelajaran ke sesi kemasukan untuk tawaran bulan Nov / Dis oleh IPT itu sendiri di laman web institut tersebut.

Minimum untuk kemasukan ke peringkat sijil politeknik pun ingin memiliki SPM yang bermaksud BM dan Sej mesti lulus untuk memperolehi sijil SPM



FAEDAH KEEMPAT
Bagi yang mendapat BI sekadar lulus, menyekat juga peluang ke kursus kursus yang meletakkan syarat BI kredit terutama jika syarat am subjek yang lain dipatuhi. Oleh itu mengulang subjek BI tidak merugikan anda, kerana masih boleh digunakan sepanjang hidup anda. Malahan ada juga peluang pekerjaan yang masih melihat kompetensi BI anda di peringkat SPM.



FAEDAH KELIMA
Bagi yang tidak mencukupi 5 kredit untuk melanjutkan pelajaran ke kursus pilihan yang meletakkan minimum syarat khas adalah 5 kredit subjek -subjek elektif tertentu  . Contohnya anda mempunyai subjek BM, BI dan Math yang anda kredit tetapi masih tidak cukup 2 lagi mana -mana subjek dalam slip anda itu tiada yang kredit untuk subjek elektif , anda boleh mengulang  subjek contohnya Fizik dan Kimia pada bulan November dan memohon kemasukan ke universiti pada bulan Mac tahun 2021 seperti tahun ini yang tercatat untuk kategori B


FAEDAH KEENAM
Anda harus ingat jangan bertangguh untuk mengulang subjek tersebut kerana pada tahun 2021 format baru KSSM bermula dan jika anda mengulang pada tahun hadapan, masih lagi gagal anda kena double struggle untuk subjek BM dan Sejarah kerana format baru KSSM yang memang berbeza dari format yang anda belajar sewaktu di tahun anda dahulu.


Oleh itu jangan mudah mengaku kalah dgn mengatakan past is past.. benda ni boleh dibaiki. Ubah markah anda dengan ubah komitmen anda yg lebih komited dan insentif untuk menduduki SPM Ulangan bulan Jun dan November. Masih ada masa! 




Murni Discovery 
Hi tea with my 
team fasi imtiyaz :)

288 comments

«Oldest   ‹Older   1 – 200 of 288   Newer›   Newest»

Hi, sya nak tnya. sya dah mendaftar sebagai calon spm ulangan bgi sesi november 2020 dalam talian. Tpi masalahnya sya terletak alamat yg slah. Jdi bolehke klau sya letak alamat yg betul apabila isi borang pendaftaran peperiksaan? adakah ia dibolehkan kerana bila sya melihat borang pembetulan maklumat calon spm, tiada pembetulan bgi alamat disertakan. Dan dimanakah slip keputusan spm itu akan sya dapat, di pos atau di PPD/JPN?

slip keputusan spm akan dipos ke alamat yang anda berikan melalui pos ekspres yang anda serahkan sewaktu pendaftaran. Borang pendaftaran peperiksaan anda boleh mengisi alamat yang betul dan rujuk ke PPD/JPN tempat anda menyerahkan wang pos dan sampul surat nanti. Manakala sijil SPM akan dimaklumkan nanti tempat mengambil sijil tersebut. Namun anda boleh menghubungi Lembaga Peperiksaan kerana calon spm ulangan akan berurusan dengan alamat pos yang diberikan

Nak tanye,kalau kite dh dpt gred A dlm subjek2 lain, perlu ke mengulang bgi subjek tu? Macam math je kite nk betulkn tpi yg lain semue okay, kene prikse semule jgk ke yg dh lain?

itulah keistimewaan spm ulangan. kita hanya pilih subjek yg ingin kita tambah nilai. subjek yg sudah cukup syarat am dan khas apatah lagi gred A tidak perlu diulang.

slm puan..anak saya lepasan kolej vokasional,pertanyaan saya adalah,adakah perlu utk anak saya mengambil semua matapelajaran utk ujian SPM ulangan..terima kasih

nak tnya klau calon spm ulangan bagi subjek tertentu contoh kimia bgi membaiki gred untuk sesi november, apa yg perlu ditanda di bahagian borang pendaftaran peperiksaan bahagian soalan 1? Tanda kotak SPM, SPM(calon persendirian) atau SPMU?

Assalaimualaikum cikgu..saya hendak bertanyakan tentang kursus yang sesuai. Keputusan spm anak saudara saya BM - C .BI -G. P.Islam - B.Sejarah - B. Math- E . Sains -B.
Kursus yang paling sesuai untuk memohon.Saya berharap cikgu dapat membantu..terima kasih cikgu

Salam

Tidak perlu mengulang semua subjek kecuali memang semua subjek itu gagal atau setakat D yang menyebabkan sijil SPM tidak dapat dikeluarkan. Hanya mengulang subjek yang tidak meemnuhi syarat am seperti Sejarah dan BM atau syarat khas IPT seperti Math atau BI

Salam

Boleh memohon sijil kemahiran di institut kemahiran dengan BI gagal dan math E

Salam , adakah slip keputusan SPM(U) hanya memaparkan subjek yang kita ulang atau ke semua sekali?

salam , adakah slip keputusan SPMU memaparkan subjek yang diulang sahaja atau ke semua sekali seperti sijil yang baru?

Salam nk tnya. Sya dah mendaftar secara talian bagi spm ulangan. Mengikut apa yg saya baca, sya mesti terus melakukan pengesahan pendaftaran dalam tempoh 7 hari dari tarikh saya menghantar permohonan melalui online. Masalahnya saya tk sempat prgi hritu, jdi adakah sya masih boleh meneruskan pendaftaran dengan terus membayar kerana status permohonan saya masih diprose walaupun sudah lebih 7 hari dan belum terbatal. Macam mne ye?

Saya nak tanya..saya ingin mengulang paper sejarah bukan kerana gagal, tetapi sy mendapat B dalam subjek tersebut dan ingin mengambil peluang untuk menebus semula kekecewaan sy dengan mengambil spm ulangan bagi memastikan saya mendapat gred A dlm subjek tersebut..tetapi sy tertanya tanya, bole ke saya nak dpt A..bukan apa cuma ye lah kebanyakkannya saya lihat calon2 yg mengambil spm ulangan ni Majoriti gagal dalam subjek2 tertentu dan saya rasa mungkin pihak KPM menetapkan gred maksimum untuk spm ulangan ini ialah B+, tapi saya still tak tahu..so soalan saya apakah gred maksimum untuk spm ulangan ini? Btw saya calon spm 2019 dan bru menerima result spm pada bulan mac 2020..

Salam nak tanya, macam ni anak saya nak sangat masuk ipg tapi dia dapat 4A je dalam spm 2019. So dia cadang nak buat spmu november nanti untuk tambah bilangan A. So puan saya nak tanya, kalau nanti march tahun depan keputusan dia keluar then dia dapat 5A dia still layak lagi tak nak mohon kemasukan ke ipg 2021/2022?

Bagi pertanyaan mengambil subjek Sejarah untuk meningkatkan gred adalah boleh dan tiada gred maksimum asalkan mmg anda sudah mencapai yg tertinggi gred A+ contohnya barulah anda tidak perlu mengulang kerana tiada lasan yang munasabah lagi untuk diulang. Namun anda perlu memikirkan adakah subjek ini menjejaskan peluang anda ke mana mana kursus yang anda idamkan atau adakah subjek ini dengan gred B menghalang anda kemasukan ke mana mana kerana kursus yang anda sangat perlukan memerlukan Sejarah A. Jika ya, anda perlu menyemak syarat adakah kursus tersebut nanati menerima murid Spm 2019 untuk calon ulangan subjek tersebut.

Andaikata dengan result sekarang, anda masih boleh menyambung ke kursus yang anda minat dan tiada halangan memohon ke krsus tersebut, cikgu berpendapat kamu menimbangkan semula kerana lebih baik tumpuan diberikan kepada kursus yang akan datang dari anda mengulangkaji subjek yang tidak memberi nilai tambah kerana anda sudah pun layak memohon ke kursus dengan Sejarah B

Assalamualaikum saye nak tanye kenapa semasa permohonan spmu hanya Ada tiga subj iaitu bulan julai punya.macam mne sye nak memohon until spmu bulan november punye seperti subj BAHASA INGGERIS.mohon penjelasan

Assalamualaikum kenapa semasa permohonan spmu untuk subjek November seperti bahasa inggeris tiada semasa permohonan Saya lakukan.mohon penjelasan

Assalamualaikum. Saya nak tanya, bagaimana saya nak tahu yang pendaftaran spmu saya untuk mata pelajaran Matematik adalah untuk sesi ke-2, sebab saya bercadang untuk mengambil exam itu pada sesi ke-2 (november). Semasa pendaftaran online, portal tidak beri pilihan pada pemohon untuk memilih sesi. Mohon pencerahan.

Assalamualiakum nak tnya,saya nk mengulang tpi tarikh pndaftaran dh tutup buat thn 2020/2021 ni..Klau saya nak mengulang buat tahun yg berikutnya adakah mereka mnggunakan format spm yg baru??

Assalamualiakum nak tnya,saya nk mengulang tpi tarikh pndaftaran dh tutup buat thn 2020/2021 ni..Klau saya nak mengulang buat tahun yg berikutnya adakah mereka mnggunakan format spm yg baru??

Ya saya juga ingin tahu untuk mengulang spm 2020/2021 adakah menggunakan format yg baharu

Ya saya juga ingin tahu untuk mengulang spm 2020/2021 adakah menggunakan format yg baharu

Assalamualaikum puan..adakah boleh untuk mekmengabungkan result spm terdahulu dan juga result untuk subjek ulangan falam stu slip..kerana slip untuk subjuk ulangan dan spm terdahulu berasingan..dan bagaimana cara untuk memohon..terima kasih puan ..

Slip ulangan adalah pada sijil berasingan. Ini kerana ia melibatkan tarikh yang berbeza.Tidak boleh meletakkannya pada satu sijil spm yang sama

RYCKLLEY JOSEPH delete July 02, 2020

asalamualaikum, nak tanya ye situasi saya macam ini.spm dapat 4A dan berniat nak masuk ipg.Jika saya ulang 1 subjek nak bagi cukup 5A sebagai kelayakan masuk ipg,adakah saya boleh membuat permohonan?

assalammualaikum, maaf nak tnya. klau saya umur 19 tahun bole ke ulang spm?

Nak tanya kalau dah terlewat daftar ulangan spm macam mana ?? Saya nak ulang spm utk subjek math ..

Asalamualaikum saya nak tanya saya pelajar lepasan spm 2019 saya dapat E dalam subjek math & bi saya dapat D ..masihkah saya ada peluang untuk masuk ipta/ipts ??

untuk soalan ini...
asalamualaikum, nak tanya ye situasi saya macam ini.spm dapat 4A dan berniat nak masuk ipg.Jika saya ulang 1 subjek nak bagi cukup 5A sebagai kelayakan masuk ipg,adakah saya boleh membuat permohonan?

jawapab:
jika anda teliti semula permohonan tersebut, jika syarat mengatakan spm semasa maksudnya bukan ulangan untuk mendapat 5A tersebut. jika syarat tidak menyebut tentang perkara tersebut, anda boleh cuba memohon dan mendapatkan maklumat bagaimana slip ulangan itu dapat diberikan kepada pihak ipg.

Umur 19 tahun masih lagi boleh mengulamg Spm

Cuba hubungi lembaga peperiksaan . Ini kerana jika calon sekolah, akan didaftarkan sebagai calon lewat. jika calon persendirian ada prosedur yang perlu dipatuhi. Setiap tahun perlu alert dengan bulan Mac yang merupakan bulan untuk mendaftar subjek ulangan setiap tahun

waalaikummussalam
jika anda berminat melanjutkan pelajaran, anda perlu tahu kursus yang nada akan ambil. Ini kerana subjek BI dan Math yang kredit digunapakai oleh majority kursus di pengajian tinggi. Ada juga kursus yang boleh disertai kerana kelayakan hanya minimum lulus BI atau Math.

Oleh itu kenalpasti dahulu kursus yang ingin anda ceburi. anda boleh menggunakan result baru tersebut untuk melanjutkan pelajaran

Assalamualaikum..nak tanya.kalau umur 22 masih bleh ke ambil SPMU??

Assalamu 'Alaikum. Nak tanya. Masa SPM, saya tidak mempunyai subjek-subjek sains seperti kimia, biologi, fizik dan matematik tambahan. Boleh tak kalau saya apply spm ulangan utk daftar subjek2 sains.

Salam sejahtera, nak tanya jika ambil spm ulangan contohnya, (calon1) merupakan calon spm 2019 dan ingin mengambil spm ulangan untuk subjek mathematics pada tahun 2021. Adakah format soalan yang diberikan masih sama seperti tahun sebelumnya? Kerana saya difahamkan,mulai 2020, format spm telah ditukar. Terima kasih harap dibalas.

Assalamuaikum, nak bertanya bagaimana dengan org yg nak ambik spm ulangan pada sesi November 2021 nanti..dgr khabar silibus bm akan berubah dari Masa ke semasa..walahuallam bishawap..mohon pencerahan

assalammualaikum,saya nk ulang 1 subjek teras,4 subjek elektif,perlu ke saya ambil kesemua subjek teras untuk SPM ULANGAN dan adakah result SPM 2019 boleh digunakan bersama result SPM ULANGAN?

Sambungan soalan.Adakah result subjek yang kita tidak ambil pada SPM ULANGAN boleh digunakan?

Assalamualaikum puan.saya ingin bertanya, dalam resume, kita perlu letak result spm atau spmu kerana gred subject yg saya ulangi itu berbeza.

waalaikummussalam.
umur 22 masih boleh mengambil spm ulangan

waalaikummussalam
jika anda ingin mengambil subjek yang anda tidak ambil pun sewaktu spm, anda perlu mendaftar sebagai calon persendirian untuk subjek tersebut bagi kategori kali pertama mengambilnya bermaksud BUKAN Spm ULANGAN . Ini kerana paper subjek ulangan untuk papaer yang pernah diambil dan ingin membaiki gred tersebut dengan mengambilnya sekali lagi.

Waalaikummussalam Aiman
Hanya mengulang paper yang ingin dibaiki grednya sahaja dan bukannya semua paper.REsult spm sebenar boleh digunakan bersama sijil spm ulangan bermaksud terdapat perubahan gred untuk ditimbangkan semula bagi memenuhi syarat minima permohonan ke sesuatu kursus. Namun syarat syarat khas sesuatu institusi berbeza antara institusi yang lain

Waalaikummussalam
dalam resume letakkan kedua dua result menunjukkan bahawa anda sudah mengambil semula ujian tersebut bagi memenuhi permintaan dan kelayakan minimum

Terima kasih kerana telah menjawab soalan saya sblm ini.Saya ada 1 lagi soalan,bagaimana hendak mengisi UPU jika saya mohon pada tahun 2022 dengan result spm 2019 dan spm ulangan?

Esok exam matematik ulangan 17/8/2020 tolong doakan saya kredit matematik iaitu dapat a b atau c . Sebba saya nk snagat melanjanjutkna peljaaran walaupun saya dah terlambat. Hmm

Bagi memohon U, anda boleh email result pada upu.

Semoga anda mendapat kredit dalam ujian ulangan ini dan dimudahkan urusan anda , diterangkan hati dan lancar menjawab. Aamin :)

Nanti update ye result tu dan boleh email saya untuk langkah selanjutnya

Salam saya nak Tanya.. Passing mark for spmu subjek mathematics berapa?

Salam saya nak tanya.. Passing mark for spmu subjek mathematics berapa??

Sy baru abis sejarah SPMU harini...saya SPM tahun 2003..ambil suka2 saja...jgn mudah mengalah adik2..peluang sentiasa ada..xda istilah tua dalam mencari ilmu..

Assalamualaikum cg, sy nk tanya limit umur untuk mengulang sampai umur berapa?

Salam Puan, sekiranya saya pernah mengambil SPM pda tahun 2012 dan hendak mengambil semula pda tahun ini atau tahun depan adakah masih dalam kategori spm ulangan? Dan calon sekarang kena pilih subject yang nak diambik mengikut pakej stem/non-stem tu ke puan? Dan jugak kalau nak mengulang balik ambik exam subject keperluan utama seperti bm bi dan lain-lain akan ambik sekali dalam exam bulan november ke?

Salam Puan, sekiranya saya pernah mengambil SPM pda tahun 2012 dan hendak mengambil semula pda tahun ini atau tahun depan adakah masih dalam kategori spm ulangan? Dan calon sekarang kena pilih subject yang nak diambik mengikut pakej stem/non-stem tu ke puan? Dan jugak kalau nak mengulang balik ambik exam subject keperluan utama seperti bm bi dan lain-lain akan ambik sekali dalam exam bulan november ke?

Salam Cgu.Sy tak puas hati dgn keputusan SPM sy dulu.Umur sy 56 thn tp berhasrat nak ambil semula.Tujuannya sekadar utk kepuasan dan memperbaiki pencapaian dlm beberapa m/pel.Kep SPM sy dulu BM 6,BI 7, Math 1,pi 2,Prinsip Akaun 5, Perdagangan 3,Sains 4,Geografi 8 dan Lukisan 6.Sy nak tampal BM,BI,dan Geografi serta ingin menambah 2 subjek lg iaitu Matematik Tambahan dan English For Science n Technology.Bagaimana caranya cgu?

Assalamualaikum. Saya nak tanya. Ape akan jadi bila keputusan spm ulangan lebih teruk berbanding spm semasa? Ade efek tak dgan prestasi result spm.

Assalamualaikum. Saya nak tanya. Ape akan jadi bila keputusan spm ulangan lebih teruk berbanding spm semasa? Ade efek tak dgan prestasi result spm.

Waalaikummussalam Has
Result yg paling baik akan diambilkira. Ini bermaksud jika result yg diulang dapat gagal sedangkan paper masa SPM yg asal dapat D, maka anda tidak perlu gunakan result ulangan itu.

Salam
Cikgu rasa lebih baik anda mengambil SPM persendirian untuk dua subjek yg anda tidak pernah ambil. Manakala bagi subjek yg ingin diulang adalah paper yg pernah diambil. Pendaftaran spm dan spm ulangan adalah dlm tempoh masa yg masa iaitu bulan Mac telah dibuka setiap tahun dan berakhir pada 30 Mac. Namun tahun ini dibuka pendafyaran lebih lama hingga April kerana pkp tempoh hari.
Oleh itu jika anda masih berminat jgn lepaskan peluang mendaftar pada tahun hadapan ye pada bulan Mac

Assalammualaikum Hakim
Anda boleh mengulang SPM kategori SPM ulangan. Pastikan paper yg anda ingin mengulang. Ada dua kategori satu pd bulan Jun iaitu paper Sej Math dan BM shj. Satu lagi pd bulan Nov terpukang kpd apa sahaja subjek yg anda ingin daftarkan dah takda pakej yg wajib diambil mcm yg awak maksudkan tu. Boleh pilih subjek apa shj. Pendaftaran dibuka pd setiap thn bulan Mac.

Tahniah ass ruff. Belajar tidak pernah ada istilah rugi . Ia sentiasa memberikan ilmu yg berguna utk kemudian hari.

Waalaikummussalam
Tiada had umur utk mengulang

Waalaikummussalam
Passing mark untuk math spm u cikgu tidak pasti tapi jika markah peperiksaan di sekolah ialah 40

Aslmualaikum , saya nak tnya smpu untuk subjek tambahan , tarikh spmu sama ke dngn spm ?

Assalam, cg sy nk tanya kemungkinan result spmu bulan August keluar sama dgn spmu bulan November atau asing? Kalau keluar sama2 maksudnya kene tunggu sampai tahun depan ke baru dpt result tu?. Second, kalau nak mohon second intake melalui upu atau hantar guna surat je?

Salam nk tanya kalau subjek bi gagal boleh repeat lain kee ...dia jadi calon mengulang ke atau persendirian? Sbb subjek ulangan cuma ada bm ,sejarah dan math shaja? Sbb dlu biasa ambil semua subjek teras cuma gagal bi sja.

Salam nk tnya kalau gagal bi kena ambil calon mengulang ke persendirian..sebb subjek ulangan jun cuma ada bm ,sejarah dan math sahaja..kira saya ambil bi dia jadi persendirian ke calon mengulang ? Sbb saya dlu prnah ambil smua subjek teras tpi cuma gagal bi.

Salam
Paper ulangan BI tidak diambil pada Jun tetapi pada bulan peperiksaan yg sama dgn calon SPM semasa . Masih lagi perlu mendaftar sbg calon mengulang

Assalamualaikum cikgu, sy nak tanya berapa jumlah yuran untuk mengambil peperiksaan ulangan??.. untuk pengetahusn cikgu sy merupakan pelajar lepasan spm 2015.

Waalaikummussalam
Bergantung kepada subjek tetapi tidak lebih RM 20 untuk satu subjek

This comment has been removed by the author.

Assalamualaikum, Cikgu saya ingin bertanyakan 2 soalan

Firstly, seperti maksud cikgu sebelum ini kalau nak ambil SPMS/ SPMU tiada had umurkan, tapi bagaimana kalau saya nak ambil sekali lagi sekadar nak improvekan gred saya boleh tak cikgu? Kerana saya skrg sudah berumur 20 tahun Diploma in Business Studies (Sem 3) UiTM. Saya dpt masuk UiTM kerana saya pernah join pra diploma itupun saya masih tak puas hati kerana gred saya sewaktu SPM 2017 saya memdapat

B.Melayu-B
B.Inggeris-D
P.Islam-B
Sejarah-C+
Math-C
Science-B
Add.Math-G
Prinsip Akaun-E
Ekonomi Asas-D

Kalau boleh saya ingin mengulang subjek BM, BI, P. Islam, Math, Sejarah, Science, Ekonomi Asas (Skrng sudah ditukar kpd subjek Ekonomi), Dan 2 lagi subjek lain yg saya tidak pernah bawa sewaktu SPM 2017 dulu.

Kerana saya rasa sudah redho dgn subjek Add. Math dan Prinsip Akaun yg saya bawa waktu itu ditambah lagi saya kena bully secara mental sewaktu saya tingkatan 4 & 5 yg menjejaskan gred SPM saya pada waktu itu.

Jadi soalan saya, rasa-rasanya untuk kes seperti saya perlu ambil SPM Ulangan atau SPM Persendirian atau kedua2nya sekali ya Cikgu?


Secondly, saya ada Google mengenai perbezaan antara SPM (U) Dan SPM (P)...

SPM (U)- adalah calon yang pernah mengambil peperiksaan sebelum ini tetapi mahu mengambil semula peperiksaan bertujuan untuk memperbaiki keputusan.

SPM (P)- Iaitu calon persendirian adalah calon yang tidak mendaftar di mana-mana sekolah kerajaan dan baru kali pertama mahu mengambil SPM.

Maksudnya disini saya perlu ambil kedua2nya kah?

Contohnya untuk subjek teras saya perlu daftar SPM ulangan dan untuk subjek tambahan seperti Ekonomi (dulu Ekonomi Asas), Dan 2 subjek tambahan saya perlu menduduki SPM Persendirian ya?

Mohon pencerahan Cikgu , Terima Kasih

Waalaikummussalam

Anda dapat ke laluan diploma melalui pra diploma selepas Spm.

Oleh itu jika anda ingin mengulang, anda perlu mengambil spm ulangan untuk subjek subjek yang anda ingin mengulang. Ini kerana jika result anda lebih baik maka slip ulangan boleh digunakan manakala jika result spm lepas yang lebih baik dari ulangan, maka anda akan gunakan result spm yang lepas.

Bagi subjek yang baru ingin diambil, maka spm calon persendirian.
Silibus KSSM yang baru dan bukan silibus sewaktu anda belajar dahulu. Format Spm 2021 untuk murid KSSm. Anda boleh mengambil kelas tambahan.

Semoga berjaya

assalamualaikum.. saya ad terbaca blog ni.. keputusan spm sy cukup ii makan tapi sy dh pon ad stpm.. juga ckup ii makan.. peluang utk smbung degree atau bekerja agak susah.. wajar ke sy ulang spm atau mcm ne?

assalamualaikum.. saya ad terbaca blog ni.. keputusan spm sy cukup ii makan tapi sy dh pon ad stpm.. juga ckup ii makan.. peluang utk smbung degree atau bekerja agak susah.. wajar ke sy ulang spm atau mcm ne?

Salam puan ,

Saya ada persoalan dan betul betul penting bagi saya dan masa depan saya layak atau tidak saya menduduki SPM pada tahun 2021 jika saya tidak mempunyai PT3 .

Saya harap puan dapat memberikan saya jawapan yang sewajarnya supaya persoalan saya terungkai terima kasih.,

Salam syaa
Walau tiada pt3 anda layak menduduki spm. Tahun hadapan terus mendaftar ye sbg calon persendirian spm. Mula belajar dari sekarang sbg persiapan mengambil SPM2

Salam syaa
Walau tiada pt3 anda layak menduduki spm. Tahun hadapan terus mendaftar ye sbg calon persendirian spm. Mula belajar dari sekarang sbg persiapan mengambil SPM

Waalaikummussalam
Jika anda mempunyai SPM yg tidak mempunyai kelulusan yg baik begitu juga STPM, anda boleh mengulang semula paper yg anda ingin mendapat kepujian ke atas iaitu A B atau C.

Salam puan,
Sya ada soalan nak tanya, sya ada duduki SPM pada tahun 2018 dan Sya gagal subjek sejarah dan sy tak layak mendapat sijil Klau sya ambil SPM ulangan pada 2021 kena ambil apa untuk mendapatkan sijil, adakah subjek sejarah, math dan Bi untuk layak mendapat sijil ataupun boleh ulang subjek sejarah sahaja untuk mndapatkan sijil SPM ?
Sya mohon penjelasan dari puan

Assalammualaikum, saya nak buat spm ulangan, jadi dengan keputusan spm ulangan itu adakah melayak kan saya dengan sambung belajar menggunakan ptptn pada masa akan datang?

Salam
Jika Hanya subjek sejarah yg membuatkan anda tidak layak sijil spm;maka memadai ambil sejarah saja utk diulang.

Waalaikummussalam
Boleh sambung spm ulangan utk mohon IPT. Lihat pd had umur bg kemasukan selepas SPM lalauan UPU.Ada kursus yg tidak meletakkan syarat pengambilan mll spm ulangan. Namun kolej swasta boleh sahaja anda menyertainya PTPTN

Salam, saya nak tanya dimana ya boleh dapat sijil spm ulangan ya sebab saya mendapat result dalam bentuk slip sahaja dan bukan sijil. Saya mengambil spmu satu subjek BI pada 2019 dan sampai sekarang tiada menerima panggilan atau notice untuk mengambil sijil spmu saya dimana.

Assalamualakum, bagaimana ya untuk mendapatkan sijil spmu ya .

Salam , saya telah mengambil spmu 2018 dan saya masih belum mendapat sijil spmu lagi hanya dapat slip sahaja. Boleh saya tahu dimana boleh mendapatkannya sijil spmu saya kerana saya ingin mengunakan utk melanjutkan ke universiti. Tq

Sijil spm u akan dipos mengikut alamat rumah yg diberi sewaktu pendaftaran. Spm tahun 2019 mmg belum lagi dikeluarkan sijil oleh Lembaga Peperiksaan. Anda boleh menggunakan slip tersebut sewaktu permohonan sambung belajar spt mana murud spm 2019 menggunakan slip mereka dahulu untuk pengesahan resukt kemasukan ke IPT

Salam, cikgu.. Sy bercadang utk ambil spm u utk bm boleh sy dptkan detail utk cara2 utk daftar hingga sampai ke akhir spmu tu lakukan, bagaimana dan segala maklumat. Tq

Salam,
Pastikan anda mendaPat maklumat dari laman web KPM sewaktu iklan Pendaftaran sPM ini keluar sekitar bulan mac. Ada arahan yang Perlu anda ikuti. Boleh daPatkan maklumat awal dengan google Pendaftaran sPm ulangan. BM ditawrakan Pada bulan Jun dan Nov

Salam cikgu, sy ambil spm 2014..skg ini nak ambil spm ulangan tahun 2021 untuk subjek BM kerana nak dapat nk kredit seblm ini lulus sahaja ..perlu ke cikgu sy ambil ujian lisan,ujian tulis Dan sebagainya. Mohon pecerahan

Salam Vi
Sewaktu mendaftar anda akan diberikan arahan untuk diikuti. Ini kerana jika anda mengulang spm dalam tempoh lebih 5 tahun maka ujian lisan anda tidak valid untuk digunakan. Anda perlu menjalani ujian lisan sekali lagi dan pihak lembaga peperiksaan akan menyatakan dimanakah anda perlu menjalani ujian lisan tersebut.
Spm ulangan bm ditawarkan pada bulan Jun dan Nov. Ya lebih baik anda mengulang utk spm sehingga mendapat kredit kerana faedah di kemudian hari.

Puan, klu sy nak buat paper Bahasa melayu bulan jun and November blh ke.

Hello! Puan saya ingin bertanyakan sesuatu... Majoritinya ramai tak yg menduduki SPM Ulangan hujung tahun untuk semua subjek?




salam cikgu ..saya calon spmv1995..tujuan saya nak menambah baik keputusan spmv terdahulu...untuk semua subjek..apa yg perlu saya lakukan..terdetik pulak perasaan untuk mencabar diri sendiri...dan langkah yg perlu saya ambil... supaya matlamat saya berjaya.terima kasih

Salam
paper bm ditawarkan pada kedua dua jun dan nov. Walaubagaimanapun cikgu tidak pasti sama ada anda boleh mendaftar serentak untuk jun dan nov. Boleh berhubung dengan jpm sewaktu pendaftaran ye

Nak kata ramai tu untuk satu pusat peperiksaan di sesebuah sekolah, tidaklah sampai beratus untuk satu pusat peperiksaan, tetapi memang ada sahaja yang mengambil semua subjek untuk ulangan.

Salam
Anda boleh memohon mengambil spm calon persendirian untuk subjek subjek tambahan yang anda tidak pernah ambil sewaktu spm sebenar.

Salam,saya dh selesai jawab spm ulangan pada tahun 2018,saya dh terima slip.cumanya sijil masih tak dapat.saya hanya mengulang subjek bahasa arab.ada atau tak ya sijil?

Salam,Puan boleh saya tahu tarikh SPMU 2020 untuk subjek Mathematics sesi November.
Terima kasih.

Salam,Puan boleh saya tahu tarikh SPMU 2020 untuk subjek Mathematics sesi November.
Terima kasih.

Assalamualaikum puan saya nak tanya kalau saya ada diploma accountancy dgn cgpa dean list tapi saya nak ambil spmu untuk subjek sc biology, physics dan chemistry jika saya cemerlang dalam ketiga tiga subject boleh ke saya sambung degree dalam bidang science? Atau saya perlu ambil semula diploma science?

Waalaikummussalam

Lembaga peperiksaan belum mengeluarkan lagi tarikh peperiksaan ulangan

Waalaikummussalam

Untuk mengikuti ijazah dalam bidang sains, anda perlu melalui diploma sains memandangkan subjek sains itu adalah di tahap spm. Namun anda hanya boleh mengambil spm u jika anda pernah menduduki ketiga tiga subjek ini sewaktu anda mengambil spm dulu. Jika baru pertama kali ingin mengambilnya, anda mendaftar calon persendirian spm bukannya calon mengulang spm

Bolehkah diguna pakai spm u bm untuk memohon jawatan didalam sektor kerajaan dan memasuki ipta?

asalam... saya gagal spm. boleh kah saya ambil subjek bm, sejarah, mats saja.. tq

Assalammualaikum, saya nk tanya jika sy nak ulang spm pada umur 23 thun masih boleh kah? dan macam mana saya nak daftar, saya tidak hadir masa spm 2014, jadi saya kena daftar ulangan atau persendirian?

Waalaikummussalam We
Boleh digunakan spm u untuk memohon

Waalaikummussalam
Boleh nengambil subjek tertentu shj yg anda gagal Masa spm yg lalu

Waalaikummussalam
Daftar spm persendirian. Tiada had umur spm calon persendirian atau ulangan

Assalamualaikum. Saya nak tanya. Kalau saya telah mengambil spm pada tahun 2018, boleh ke saya hendak mengulang semula spm saya pada tahun 2021 ?

Assalamualaikum puan saya nak tanya keputusan spm ulangan boleh digunakan untuk masuk asasi ke? Dan umur dah atas 20.

Saya dah daftar spm ulangan 2020, tadi saya tak sempat isi borang disebab pkp hari tu.
Saya hendak buat macam mana, atau saya kena daftar tahun 2021?

siti khadijah delete October 18, 2020

salam puan,saya nak tanya. saya telah menduduki spm pada tahun 2018. and result saya tkde kredit. so saya nk ambik paper july pada tahun 2021 and tarikh tu buka kan? even skrng ni tngh covid? and kalau nk ambik paper july tu tahun depan that means daftar nya bulan MAC and exam tu akan langsung pada bulan JUN and NOVEMBER shj right? tq.

Waalaikummussalam
Boleh mengulang tahun hadaPan

Salam
Betul apa yang difahamkan oleh Siti

Assalamualaikum puan,saya ada pmr 2009 dan saya last sekolah pada form 4 , layakkah saya dapat ambik spm persendirian ?

Waalaikummussalam
Ya rosliza....anda boleh mengambil spm persendirian minimum 5 subjek ye. Good luck

Assalamualaikum Puan, saya nak buat ulangan SPM 2021,umur saya dah lebih 30. Apa kaedah - kaedah untuk mengulang SPM, saya dah lama tak belajar. Nak tahu ade private tutor ke tak. Terima Kasih Puan

Assalamualaikum Puan, saya nak buat ulangan SPM 2021,umur saya dah lebih 30. Apa kaedah - kaedah untuk mengulang SPM, saya dah lama tak belajar. Nak tahu ade private tutor ke tak. Terima Kasih Puan

Waalaikummussalam

Ya boleh mengulang fokus subjek tertentu sahaja yg tidak mencapai kredit. Sekarang ni ada banyak youtube ttg subjek tertentu dan dari laman web utk pembelajaran kendiri. Ada sahaja guru yg menjalankan aktiviti one to one samaada melalui online atau bersemuka di pusat tuisyen. Boleh daoatkan maklumat di pusat tuisyen berhampiran tempat anda atau sekolah berhampiran.

Salam sejahtera. Saya pernah ambil SPM pada tahun 2005. Kini saya ingin mengambil semula subjek Sejarah dlm SPM Ulangan dan setakat ini saya belum membuat sebarang pendaftaran tentang SPMU lagi.

Saya ingin bertanya, adakah SPMU 2021 menggunakan format baru atau dipanggil KSSM pada SPM 2021 bagi bulan Jun dan November? Ini kerana saya diberitahu oleh seorang guru tuisyen bahawa SPMU Jun 2021 masih menggunakan KBSM, iaitu format yg sama dgn SPM 2020, format baru/KSSM hanya akan mula digunakan pada bulan November 2021? Saya kurang pasti maklumat ini betul atau tidak.

Sekian terima kasih

Assalamualaikum puan, saya ingin mahu bertanya sesuatu tentang kemasukan ke peringkat sarjana muda bagi tahun 2021. Sebelum ni saya hanya mendapat spm gred D bagi subjek BM 2015 dan telah mengambil ulangan spm bagi subjek tersebut BM 2016 pada bln nov dengan mendapat gred B. Jadi layak ke untuk memohon bagi menyambung pengajian dengan lampirkan kedua keputusan pada tahun berbeza kerana syarat am ipt adalah kepujian dn keatas. Mohon pencerahan puan.

Assalamualaikum puan, saya ingin mahu bertanya sesuatu tentang kemasukan ke peringkat sarjana muda bagi tahun 2021. Sebelum ni saya hanya mendapat spm gred D bagi subjek BM 2015 dan telah mengambil ulangan spm bagi subjek tersebut BM 2016 pada bln nov dengan mendapat gred B. Jadi layak ke untuk memohon bagi menyambung pengajian dengan lampirkan kedua keputusan pada tahun berbeza kerana syarat am ipt adalah kepujian dn keatas. Mohon pencerahan puan.

Terima kasih Puan, saya nak tanye, SPM lama saya ade 2credit sahaja, kalau ulangan saya lulus dengan 2credit sahaja, adakah ia akan mengira sebagai 4credit? Tolong nasihat Puan.

Salam sejahtera,
Ya SPMU Jun 2021 masih menggunakan KBSM

Waalaikummussalam
Ya anda sudah memenuhi syarat kepujian untuk memohon sarjana muda. Namun perlu diteliti syarat permohonan kursus tertentu kerana ada yang meletakkan syarat dengan spm sekali pengambilan sahaja. Jika ada terma ini bermaksud result kali pertama anda ambil. Namun jangan risau, kerana hanya beberapa kursus sahaja yang meletakkan syarat demikian. peluang masih terbuka luas

Ia akan dikira 4 kredit jika 4 subjek berbeza iaitu dulu dapat dua kredit bm dan sejarah dan sekarang ni lepas mengulang mungkin BI dan math pula yang kredit maka permohonan anda untuk sesuatu kursus adalah 4 kredit kelayakan

Salam cg..sy nk tnya..ad pembandingan x spm dengan spmu ulangan dalam meminta perkerjaan..contohnya spa9.. adakah dia mengutamakan spm dahulu berbanding yg mmpunyai spmu?

Salam cg..sy nk tnye..dalam meminta perkerjaan contoh nya..spa9..adkah mengutamakan yg sempunyai spm sahaja berbanding yg mempunyai spm dan spmu

Salam nk tnye..apa beza spm dgn spmu dalam sektor meminta perkerjaan..adakah dia mendahulukan org yg mempunyai spm berbanding yg mempunyai spm dan spmu?

Yang penting syarat dipatuhi oleh kerana itulah org mengambil spmu kerana result asal tidak mematuhi syarat permohonan yg diperlukan. Kemudian barulah kriteria kriteria lain diambil Kira. Ini bermaksud jika dah mengulang tu sekurang kurangnya one step ke depan LAYAK memohon berbanding sebelum ini tidak layak memohon. Kemudian barulah interview ke atau dokumen sokongan lain memberikan mata merit

Asalamualaikum saya nk tanya sekarang umur 18 dan ingin mengulang subjek BI pada tahun depan semasa umur 19tahun dan mungkin keputusan spmu keluar ketika umur saya 20 tahun . Saya minat bidang ketenteraan .. namun BI saya hanya lulus spm .. dan saya bercadang ingin mohon asasi di upnm guna result spm ulangan bolehke untuk jadi pegawai kadet di upnm ??kerana apa yang saya dengar asasi upnm sahaja boleh apply as pegawai kadet ...... lepasan stpm,matriks,diploma akan masuk upnm sebagai pelajar awam ..., Saya hanya ingin mohon asasi pengurusan dan strategi di upnm .... ,

ASSALAMUALAIKUM..
saya berumur 25tahun(2020), saya gagal dalam mata pelajaran matematik.. bolehkah saya ulang peperiksaan untuk subjek matematik sahaja ? saya rasa memang susah cari kerja dan dapat peluang lebih cerah apabila result spm matematik saya gagal.. saya berharap sangat dapat mengulangi peperiksaan tersebut agar dapat keputusan matematik lebih baik. ada syarat had umur ke untuk ulang peperiksaan?? terima kasih banyak
...

Waalaikummussalam
Boleh daftar walau untuk satu subjek sahaja. Tiada had umur. ambil peluang ini ye

Assalamualaikum nak tanya jika ambil spm ulangan contohnya, (calon1) merupakan calon spm 2019 dan ingin mengambil spm ulangan untuk subjek mathematics pada tahun 2021. Adakah format soalan yang diberikan masih sama seperti tahun sebelumnya? Kerana saya difahamkan,mulai 2020, format spm telah ditukar. Terima kasih harap dibalas.

Salam sejahtera, nak tanya jika ambil spm ulangan contohnya, (calon1) merupakan calon spm 2019 dan ingin mengambil spm ulangan untuk subjek mathematics pada tahun 2021. Adakah format soalan yang diberikan masih sama seperti tahun sebelumnya? Kerana saya difahamkan,mulai 2020, format spm telah ditukar. Terima kasih harap dibalas.

Assalam cg.. nk tnye.. sy dh dftr spmu ..last spm 2014..sy hnye ulang bm bi sej dan math..yg lain dh credit.. slip spm 2014 pon dh bg kt ppd.. jd nnti keputusan spmu sy akn dicamtumkn x dgn kputusan spm 2014 ?mohon penjelasan cg.

Assalammualaikum puan . Saya ni result spm cukup2 makan saja tapi saya nak masuk asasi . Boleh kah sekiranya saya ambik spmu kemudian gunakan result spmu tu untuk masuk ke Asasi?

Assalammualaikum Puan,
Saya ialah calon SPM pada tahun 2010, dan keputusan SPM saya pada waktu itu boleh dikatakan gagal. Saya bercadang untuk menggambil semula SPM pada tahun hadapan ( 2021 ). Boleh ke jika saya hanya menggambil subjek BM untuk SPM yang akan datang ini?
Soalan kedua saya, semasa menggambil SPM 2010, saya calon bagi negeri Terengganu. Untuk SPM 2021 bolehkah saya mendaftar di negeri lain?
Hal ini kerana terdapat perbezaan KOMSAS bagi setiap zon negeri.

Assalammualaikum Puan,
saya ialah calon SPM bagi tahun 2010 di Terengganu, dan keputusan SPM saya teramatlah teruk. Saya gagal bagi semua subjek teras SPM. Saya bercadang untuk menggambil semula SPM pada 2021, dan soalan saya..

SOALAN 1
Boleh ke saya hanya menggambil subjek Bahasa Melayu sahaja, atau saya perlu menggambil semua subjek teras iaitu Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Matematik, Sain dan Sejarah?

Soalan 2
Boleh ke jika SPM 2021 ini saya menggambil di negeri lain? Hal ini kerana terdapat perbezaan KOMSAS bagi setiap zon negeri.

Waalaikummussalam
Format spm tahun 2021 menggunakan silibus KSSM. Oleh itu spm ulangan yang diambil bersama calon spm pada tahun semasa akan sama dengan tahun semasa berikut

Waalaikummussalam
Kuota pengambilan asasi adalah terhad di sesebuah universiti dan menggunakan tahun semasa. Asasi tidak mengambil kira spm ulangan

Waalaikummussalam FAA
Ya anda boleh mendaftar untuk BM sahaja dan boleh mendaftar di mana mana negeri yang ingin anda berada ketika menduduki peperiksaan tersebut

Salam, sy bercadang utk ambil spmu pada tahun hadapan. Boleh saya tahu silibus apa yang akab digunakan pada 2021 utk spmu nnt adakah format sama dgn 2020 ataupun 2021?

Salam sejahtera Puan, saya pelajar stpm. Saya dah mendaftar spm ulangan saya untuk sesi 2021. Tapi Puan, tarikh-tarikh spm ulangan yang terbaru sekarang semua bertembung dengan tarikh STPM saya. Puan, ada tak cara untuk selesaikan masalah ini? Puan contohnya kalau saya ambil lagi spm ulangan kali kedua, dapat tak?

Salam sejahtera Puan, saya pelajar stpm. Saya dah mendaftar spm ulangan saya untuk sesi 2021. Tapi Puan, tarikh-tarikh spm ulangan yang terbaru sekarang semua bertembung dengan tarikh STPM saya. Puan, ada tak cara untuk selesaikan masalah ini? Puan contohnya kalau saya ambil lagi spm ulangan kali kedua, dapat tak?

Salam Cikgu, kalau tak dapat sijil SPM sebab Sejarah failed dan tak dpt sijil SPM. Bila SPMU, Sejarah dah lulus. Adakah akan dapat Sijil SPM atau hanya dapat Sijil Pernyataan Keputusan sahaja?

Salam cikgu, anak saya belajar di sekolah antarabangsa dan telah berumur 16 tahun. Boleh puan bari panduan dan syarat-syarat untuk dia menduduki peperiksaan Bahasa Malaysia.

Adakah SPm gagal Math E Sains D English D tidak layak masuk mana mana universiti

Assalamualaikum cikgu. Saya nak tanya soalan penting,jika semua subjek tiada, misalnya dalam tingkatan 5 ada 8 subjek. Dan kesemua 8 subjek itu tidak hadir peperiksaan spm . Untuk spmu contoh hanya 4 subjek sahaja diambil dan didalam slip peperiksaan hanya 4 subjek dinyatakan tu akan dikeluarkan sijil spm atau tidak ? Atau wajib ambil kesemua 8 subjek tersebut.
Harap cikgu dapat membantu,.
Terima kasih.

Salam FR
Format soalan untuk 2021 semasa Nov 2021 ialah sama dgn format semasa 2021.

Salam Mr R
Anda boleh memaklumkan untuk membatalkan dan memberi sebab dan boleh mohon utk spm ulangan kali kedua krn pada kali pertama ini dicatat sbg TH tidak hadir.

Salam
Jika lulus sahaja Sejarah, akan menerima sijil SPM.

Assalammualaikum Pn Hayati
Untuk BM, anak puan perlu melakukan aktiviti membaca untuk kosa kata BM yg baik sewaktu menulis karangan. Ada byk panduan samaada Menerusi youtube dan kelas persendirian.
Dia akan menduduki SPM BM dlm format KSSM dan pantau agar sentiasa mendapat minimum C iaitu masih kredit.

Ya spm gagal Math, Sains English setakat lulus membolehkan anda menyertai kursus kemahiran hands on yg masih lagi di bawah permohonan UPU Online sejak 2017 jika tidak silap Cikgu. Cuma kemasukan Ke institute bertaraf universiti selepas SPM anda tidak mencapai kriteria wajib kemasukan Ke universiti.

Waalaikummussalam Smasher
Jika anda TH untuk 8 subjek maka anda perlu mengulang untuk minimum 6 subjek tera iaitu BM BI sejarah Sains Math Agama Islam

hi , cikgu saya berumur 24 tahun boleh ke saya mengulang SPM ? Saya dari kelas BIOLOGY tetapi pada masa SPM saya ada sedikit masalah personal dan keluarga. Saya dapat 3 kredit shja dalam matapelajaran SEJARAH ( B ) , MORAL ( A- ) , BM ( C+ ) ..dalam BI DAN MATHS saya dapat ( D ) saya juga gagal dalam Chemistry dan ADDMATHS. Boleh saya mengulang matapelajaranya ? Saya ingin mengulang matapelajaran BI dan MATHS . Kalu saya menduduki pada masa November ( saya dapat memilih pelajaran ? Boleh mengambil matapelajaran yang kita tidak ambil masa SPM ?Tolong advise..

cikgu , saya berumur 24 tahun , saya ingin mengulang spm , kerana saya cuma mendapat 3 credit dalam spm .Sekarang saya nak mengambil subjek BI dan Maths sebagai ulangan .Saya dari kelas biology , tetapi saya tidak dapat score dengan baik kerana pada masa spm saya megalami banyak masalah yang menyebabkan saya tidak dapat focus dalamnya. Harap cikgu dapat membantu saya .

SEJARAH SAYA DAPAT B-
BM SATA DAPRT C+
MORAL SY DAPT A-

Salam cikgu, saya sekarang tgh menduduki spm untuk kali kedua untuk semua subjek....SPM 2019 saya cukup makan utk msuk u tapi x lepas masuk kolej matriks result saya 2A.3B.2D.2E sains subjek semua hancur.Jadi,persoalan saya wajarkah saya masuk matriks selepas 2 kali spm??

Hi Saranya
Anda boleh mengulang subjek BI dan Math sbg spm calon ulangan peperiksaan sewaktu Nov kerana bulan Nov semua subjek ditawarkan utk paper ulangan berbanding Jun. Maka kamu juga boleh mengulang Kimia dan add math.
Untuk subjek yg tidak pernah anda daftar tetapi anda ingin memohonnya boleh daftar sbg calon persendirian. Namun anda harus buat semakan adakah paper yg ingin anda ambil itu mempunyai markah projek selain dari markah teori semata mata. Semoga berjaya

Salam.
Result anda ada 5 kredit dan 4 setakat lulus. 5 kredit itu membolehkan anda mendapat tpt di Kolej kemahiran dan Politeknik dalam kursus tertentu. Saranan Cikgu, kenal pasti minat dan kemahiran anda. Result yg diperolehi nanti pastikan seiring dgn kelayakan samaada di peringkat sijil atau diploma. Ini kerana walaupun anda mendapat tempat peringkat sijil dan diploma tetapi masih boleh menyambung ke peringkat diploma lanjutkan, ijazah mahu pun ke peringkat yg lebih tinggi. Jgn terlalu fokus kepada matrikulasi semata mats hingga mengabaikan peluang mengikut kelayakan anda. Tidak mengapa bermula dari peringkat yg terendah...motivasi dan kelayakan ke peringkat seterusnya akan membantu anda meneroka peluang peluang yg ada.

Assalammualaikkum cikgu nurhaiza saya nak buat ulangan semua paper ..tapi tak tahu bagaimana ..please help me cikgu😭😭

Waalaikummussalam. Alert seawal bulan Mac minggu pertama iklan permohonan spm ulangan untuk didaftarkan. Google permohonan yg boleh diperolehi di jabatan Pendidikan negeri dan daerah. Cikgu pun ada letak di entri blog Cikgu sblm ni mengenai prosedur permohonan pendaftaran calon paper ulangan. Memandangkan anda ingin mengulang semua paper maka anda mendaftar pada bukan Mac untuk paper ulangan bulan Nov 2021. Semoga berjaya

Hi assalamualaikum puan. Saya nak tanya. Saya pelajar vokasional kohort 2014-2017. Dan skrg saya pelajar ISMP di uthm. Sebenarnya saya takde sijil SPM. Tapi Alhamdulillah rezeki saya, taktahu mcm mana boleh tercicir masuk. Masa buat permohonan, utk bm saya ada sijil setaraf spm, untuk bi saya ada muet. Cumanya sejarah saya takde sijil spm dan ayah saya kata masatu gunakanlah result yg ada. Result yg ada utk sejarah masatu cuma svm punyalah. Masa interview pon orang tu takde kata apa apa. Tapi masa pendaftaran masuk saya tersangkut sekejap sbb takde sijil spm. Dan skrg saya berada pada sem 2. Tetapi result sem 1 saya tak dapat tengok sebab dokumen tak cukup. Yg tak cukup itulah sijil spm. Jadinya, saya nak tanya, saya akan ambil spm pada tahun 2021,
1. Sekarang saya berumur 23. Adakah saya masih layak?
2. Untuk permohonan yg akan dibuka pada mac nanti adakah saya perlu tanda pada ruangan spm ulangan?
3. Adakah saya boleh ambil subjek sejarah sahaja atau saya perlu ambil kedua dua subjek bm dan sejarah untuk mendapatkan sijil?
4. Apakah gred minimum untuk mendapatkan sijil?

Assalamualaikum Puan, saya ingin bertanya,saya bercadang ingin mendaftar SPM ULANGAN PADA TAHUN 2021, saya nak perbaiki ambil untuk subjek BM, saya dah lama meninggalkan sekolah, saya ambil SPM dulu pada tahun 2003,BM saya tak kredit, saya dah berkhidmat dengan kerajaan, tujuan saya ingin mengambil sijil ulangan ni untuk mohon naik gred yang mensyaratkan BM kredit, saya ingin bertanya ada ker kelas tuisyen untuk SPM Ulangan, saya ingin mengikuti, saya tinggal di Batu PAhat, Johor... Terima Kasih Puan..

Waalaikummussalam
Boleh rujuk dengan murid murid tingkatan 5 di sekitar kejiranan tuan kerana format adalah sama dengan tahun semasa untuk subjek yang diulang. Memandangkan sekarang ini perintah kawalan pergerakan, maka banyak tutorial diajar secara dalam talian

Sijil yang melayakkan setaraf SPM adalah BM, BI dan Sejarah iaitu 3 sijil untuk melayakkan anda plus dengan sijil vokasional untuk masuk ke institusi . Namun demikian, anda perlu mendapatkan penjelasan dari pihak universiti memandangkan mereka mengambil anda masuk dengan TIDAK mengikut syarat minimum adalah ralat di pihak universiti yang menyusahkan anda kerana telah pun mengahrung ke semester dua. Andai kata anda sudah berada di semester lima sekali pun dan anda masih gagal mendapatkan sijil SPM....maka anda tidak dapat bergraduasi kerana kelayakan masuk yang tidak menepati syarat boeh menjejaskan MQA sesuau kursus .

Saranan cikgu, dapatkan penjelasan dari pihak universiti adakah mereka inginkan sijil SPM aliran perdana yang bermakna anda perlu mengambil SPM subjek - subjek sebagai calon persendirian bukan calon ulangan. Ini kerana sijil yang anda ambil dahulu adalah svm. Jika pihak universiti mengatakan 3 subjek sahaja plus sijil vokasional anda, maka anda ambil satu subjek sahaja iaitu sejarah sbg calon persendirian. Andai kata pihak universiti inginkan BI kredit dan anda hanya mendapat lulus contohnya, maka anda perlu mendaftar sebagai calon ulangan untuk BI. Dapatkan penjelasan juga dari pihak JPN Unit Peperiksaan sewaktu ingin mendaftar pada bukan Mac nanti. semoga berjaya

Hai cikgu. Saya ada soalan mengenai calon persendirian. Saya sebelum ni berhenti sekolah masa umur 16 tahun dan tak sempat mengikuti spm atas sebab tertentu. Sekiranya sekarang saya nak ambil spm balik, perlu ke ambil semua subjek?

Diwajibkan semua subjek teras untuk mendaftar sbg calon SPM persendirian.

muhammad fasyril delete January 27, 2021

assalammualaikum cg, saya ni belajar di USA high school dan mendapat diploma high schoool, boleh ke saya nak ambil paper BM sahaja nanti sebab saya sudah memounyai math, sains, Bi dan sebagainya kerana saya ingin masuk ke Upnm dan syarat2nya nak kena ada Bm

muhammad fasyril delete January 27, 2021

assalammualaikum cg, saya ni belajar di USA high school dan mendapat diploma high schoool, boleh ke saya nak ambil paper BM sahaja nanti sebab saya sudah memounyai math, sains, Bi dan sebagainya kerana saya ingin masuk ke Upnm dan syarat2nya nak kena ada Bm

muhammad fasyril delete January 27, 2021

ouh kalau begitu bila tarikh yang boleh saya ambil ya? dan dimana saya perlu tahu maklumat-maklumat lanjut tentang mengambil spm tersebut

muhammad fasyril delete January 27, 2021

assalammualikum cg boleh saya tahu tentang tarikh2 ataupun maklumat2 yang boleh saya dapat untuk ambil paper tu? maaf kalau saya bertanya kali saya tak pasti sama ada saya sudah hantar atau belum ayat2 sebelum nu

waalaikummussalam
BM boleh diambil untuk satu subjek sahaja. dapatkan maklumat dari lembaga peperiksaan dalam laman web Jabatan pendidikan negeri iklan yang dikeluarkan yang akan memberikan maklumat tentang pertanyaan anda. biasanya iklan dibuka pada bulan Mac

Asslam..ambil BM yg kali ke 2 adakah layak untuk dapat sijil?

Assalam saya nak tanya,saya dapat D untuk BI dan berhasrat untuk ulang,persolan saya bagaimana jika gred ulangan saya lagi rendah dari yang betul adakah gred ulangan tersebut akan digunakan pula ? Atau yang tinggi diambil kira?,terima kasih

waalaikummussalam
layak dapat sijil jika lulus dan menepati syarat kelayakan mendapat sijil Spm .

Waalaikummussalam Ferhad
anda gunakan result anda yang lebih tinggi .

Cikgu kalau results saya BM dapat E dan sejarah pun E je ? tapi yg lain tu kredit 3 kredit..contoh keputusan
BM - E / D
BI - C
SEJ - E / D
SC - C
MT - B
PM - C
1B 3C 2E .
Layak ke saya apply masuk kolej swasta? sebab baru2 ni saya ada contact online dgn kolej swasta tersebut kerana sya nak ambil diploma pharmacy dan results minimum dpt 3 kredit terutamanya untuk subjek sains mesti dpt kredit . dan dia bgitau sy layak untuk masuk jika dpt 3 kredit ( antara satunya sains) dan yg lain lulus .

Assalamualaikom,saya haslinda dah berumur 30tahun..saya hendak ambil peperiksaan spm lain boleh dan nk sambung belajar sambil bekerja boleh tak?

Waalaikummussalam calon persendirian tiada had umur dan boleh bekerja sambil belajar di institusi persendirian. Anda hanya perlu datang ke pusat peperiksaan yang anda mendaftar pada tarikh peperiksaan yang anda ambil sahaja

jika universiti tempatan mmg meletakkan syarat untuk kredit BM dan lulus Sejarah . Ini bermakna Sej anda tiada masalah namun untuk BM jika anda ingin menyambung ke ijazah di universiti tempatan, disitu tidak mencapai kriteria minimum walaupun di peringkat diploma anda mendapat kelulusan cemerlang. Begitu juga dengan bantuan biasiswa yang diberikan oleh kerajaan memerlukan syarat Bm kredit malahan untuk bekerja di sektor kerajaan. Cikgu menasihati anda untuk merujuk kepada MQA mengenai kursus yang ditawarkan oleh institusi swasta tersebut. Ini kerana farmasi adalah salah satu cabang bidang profesional yang mempunyai Lembaga mereka tersendiri. Oleh itu kursus yang anda ceburi, jika tidak menepati syarat MQA dan kursus di kolej swasta itu tidak diiktiraf kerana syarat masuk yang sangat minimum 3 kredit sahaja dgn lulus BM sahaja . Manakala anda bukan dari aliran sains sebelum ini, maka anda perlu meneliti syarat kemasukan kolej swasta tersebut agar tidak terjerat di kemudian hari dengan melabur wang yang banyak namun di akhirnya menerima sijil yang tidak diiktiraf.

Salam cg .. saya ambil 9subj spm dapat 3A- 1A 3B+ dan 2D ( math dan bi ) skrg saya smbung pgajian di f6.. saya cuba tanya senior .. mereka bagi tau lebih baik saya ambil ulangn utk bi dan math sbb nnti nak sambung degree mngkn xakan dapat masuk uni @ course yang saya nk tu mngkn xakan dapat.. jadi apa yang perlu saya buat cg ? ...dan adakh kalau nk smbung degree dlm kerja perlukn bi dan math credit ?

Assalamualaikum .

Saya ialah calon SPM 2020 syllabus KBSM yang akan menduduki SPM pada 22/2/2021. Saya ada beberapa soalan

1) adakah jika saya ingin menduduki SPMU untuk masa yang akan datang (SPMU 2021), syllabus masih tidak berubah ?
2) adakah dibolehkan jika saya ingin mengambil kesemua subjek yang Saya belajar untuk SPMU ( BM, BI, SEJ, MATH, PQS, PSI, ADDMATH , BIOLOGY , FIZ, KIMIA , B.ARAB)
3) Bilakah saya boleh masuk IPTA jika Saya ambil SPMU 2021. Adakah pada tahun 2021 atau 2022?

assalammualaikum cg, adakah saya akan dapat sijil spm jikalau saya hanya subjek bm sahaja ketika paper julai mohon penerangan sebab saya ini belum pernah menduduki peperiksaan malaysia... dan mahu mgmbil spmu

Assalamualaikum cikgu,maaf menganggu saya calon spm 2020 yg akan duduki spm thun 2021 ini.. Belum ambil lagi tpi sebab risau saya ada stu sahaja pertanyaan.. Thun 2020 kan last KBSM kan?jika katakan lah untuk subjek matematik gred saya hanya B. Dan sya ingin amek spm ulangan adakah sya perlu amek spmu untuk kksm atau still KBSM?

Salam . Nk tanya kalau BM yg lepas lulus . Sejarah tak lulus . Lepas tu ambil ulangan untuk sejarah sahaja boleh ke ?

Salam Puan. Kalau tak menduduki lisan BM, tboleh ke ambik peperiksaan bertulis BM? Tkasih

Salam Ummu Nabil
Jika tak ambil lisan BM SPM umpama tidak lulus BM . Oleh kerana itu jika tidak mengambil lisan SPM tidak perlulah menduduki peperiksaan bertulis BM SPM kerana resultnya sudah tentu tidak lulus.

Waalaikummussalam.
Boleh untuk mengambil Sejarah semata mata untuk mengulang

Waalaikummussalam
Belum pasti lagi ttg soalan adakah paper KSSM digunakan unyuk calon mengulang pada tahun 2022 nanti. Maklumlah sejak wabak ini, mcm mcm arahan terkini yg mengikut perkembangan semasa.

Waalaikummussalam fasyril
Jika tidak pernah mengambil peperiksaan malaysia ni, anda kategori calon persendirian kena daftar spm utk minimum subjek . Jika ambil satu subjek tu, unyuk mengulang maksudnya pernah ambil paper tersebut tahun sblmnya dan nak ulang semula untuk mendapat skor lulus atau gred yg lebih baik

Waalaikummussalam
1) Soalan ini tidak pasti lagi untuk saya jawab krn spm ulangan kbsm akan gunakan kssm juga atau tidak utk kohort 2020 ambil pada 2021
2) soalan no 2 ya boleh
3) masuk IPT tahun 2022.

Waalaikummussalam
pemohon dari STPM yg mohon untuk ke ijazah harus berhati hati membaca syarat khas kursus tersebut krn ada kursus yg memerlukan pakej SPM bersama untuk subjek BI dan Math. Bukan bermaksud sesuatu pekerjaan itu memerlukan kredit BI dan Math sewaktu SPM tetapi kursus ijazah yg memerlukan syarat khas tersebut. Jadi berhati hati sewaktu mengisi UPU tersebut. Sementara masih segar silibus SPM tu boleh shj untuk mengulang. Mulai skrg semak syarat kursus impian anda di peringkat ijazah ttg syarat khas.

Assalamualaikum cikgu...sy nk tanye satu soalan berkenaan dengan kalau sy nk ambik SPM Ulangan untuk subjek chemist n bio utk bln nov 2021 iaitu silibus kssm...adekah silibus kssm sgt berbeza dgn kbsm, dan memerlukan sy untuk mengikuti apa2 program pendedahan tentang kssm?? Atau sy hanye perlu belajar seperti biase menggunakn buku rujakan shje..tq

assalam cikgu . boleh share cara atau borang utk mohon spm ulangan ? terima kasih cikgu :)

Salam cg, sempat lagi x saya ulang spm BI silibus lama, saya spm 2019. Saya terlepas tarikh pendaftaran spm ulangan tahun ni

Cikgu saya ingin bertanya adakah SPM ulangan boleh diambil berkali - kali atau hanya sekadar sekali sahaja..terima kasih doakan saya mendapat gred yg cemerlang SPM 2020 ..amenn

Cikgu saya ingin bertanya adakah SPM ulangan boleh diambil berkali - kali atau hanya sekadar sekali sahaja..terima kasih doakan saya mendapat gred yg cemerlang SPM 2020 ..amenn

«Oldest   ‹Older   1 – 200 of 288   Newer›   Newest»
 

Telegram Channel